Johnny Hoogerland toont bravoure in slotklassieker

Frits Bakker

COMO – Wie er na de Ronde van Spanje en het WK in Mendrisio nog aan mocht twijfelen, heeft het zaterdag in de Ronde van Lombardije nog eens goed kunnen zien. Johnny Hoogerland behoort in de slotmaanden van het seizoen tot de allerbeste profrenners van de wereld. Hij was nog maar eens de onbetwiste uitblinker in de klassieker van de vallende bladeren met start in Varese en aankomst in Como. De overwinning ging naar Philippe Gilbert, met afstand de beste afmaker van dit najaar. Hij boekte zijn vierde zege in zijn vier laatste koersen.

Philippe Gilbert wint de Ronde van Lombardije in een sprint met Samuel Sanchez.

Philippe Gilbert wint de Ronde van Lombardije in een sprint met Samuel Sanchez.

Johnny Hoogerland vertelde in de week voor de koers al dat hij grootse plannen had om nog eens in de aanval te trekken. Dat gebeurde ook met de finale in zicht. Op vijftig kilometer van het einde, op de Madonna del Ghisallo, trok de Zeeuw er alleen vandoor. Hij toonde aan het grote tv-publiek tijdens zijn vlucht ook een opvallende tekst op het shirt dat hij onder zijn Vacansoleil-shirt droeg: Voor jou VDB. Het was een eerbetoon aan Frank Vandenbroucke, die deze week in Senegal onder verdachte omstandigheden overleed en van wie Hoogerland een fan was.

Na een korte vlucht werd Hoogerland gegrepen, maar op de Civglio ging hij er weer vandoor. Hij kreeg drie andere vluchters mee, met wie hij enige tijd op kop reed. In de afdaling van de Civiglio, in vroeger jaren ook vaak de scherprechter in Lombardije, kwamen de topfavorieten uit de achterhoede aansluiten en werd het gevecht op het scherp van de snede uitgevochten.

Philippe Gilbert bleek de meeste kracht over te hebben. Hij klopte in de straten van Como de Spanjaard Samuel Sanchez, op een paar seconden daarachter werd Aleksandr Kolobnev derde. Johnny Hoogerland zat in de eindsprint in het groepje waarin grote namen zich hadden verzameld. Luco Paolini won de sprint voor de vierde plaats voor de Zeeuw, maar die eindigde op zijn beurt voor Robert Gesink, Aleksandre Vinokourov, Daniel Martin, Juan Jose Cobo en wereldkampioen Cadel Evans.

„Ik hoopte op een stunt”, zei Hoogerland tegenover het persbureau ANP. „Dat ik een groepje renners zou meekrijgen en we tot de finish zouden wegblijven.” Na zijn demarrage op de Ghisallo ging hij er op de voorlaatste klim, de Civiglio, opnieuw vandoor. Die tweede solo was van korte duur. „In de afdaling kwamen toen alle grote mannen over me heen en zat ik tegen de kramp aan. Het was verschrikkelijk zwaar en met al dat draaien en keren ook levensgevaarlijk, maar ik had een enorme moraal. (…) Ik voelde me goed en deze koers zat gewoon in mijn hoofd. Ik wist niet wat ik ervan moest verwachten, maar uiteindelijk verlies ik net de sprint om de derde plaats. Ik ben supertevreden.”

Johnny Hoogerland, doorbraak in zijn eerste profjaar.

Johnny Hoogerland, doorbraak in zijn eerste profjaar.

En zo eindigde Hoogerland zijn seizoen zoals hij dat op 1 februari begon in de GP La Marseillaise; bij de besten. Twaalfde in de Ronde van Vlaanderen, dertiende in Parijs-Tours, vijfde in de Ronde van Lombardije, twaalfde in zijn eerste grote ronde, de Ronde van Spanje, en een hoofdrol in het recente WK, waar hij veertiende werd en de beste Nederlander was.

Met die vijfde plaats, zijn beste in een grote klassieker tot nu toe, kan Johnny Hoogerland met een gevoel van voldoening de winterstop in. De 26-jarige Zeeuw heeft zich in zijn eerste profjaar, in dienst van Vacansoleil, onvoorstelbaar snel in de kijker gereden. ,,Ik ga nu nog een rondje op Curacao rijden en daarna van een korte vakantie genieten”, vertelde hij.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Johnny Hoogerland, Klassiekers

Geef een reactie

