Hoogerland: Rabobank heeft me keihard laten vallen

door René Schrier

Johnny Hoogerland heeft in een interview in Sportweek zijn visie gegeven op zijn relatie met de Rabobank. De internetsite van Wielerupdate geeft dat als volgt weer:
,,Johnny Hoogerland heeft in het weekblad Sportweek keihard uitgehaald naar de Rabobank-ploeg. De Zeeuw reed twee seizoenen voor de juniorenploeg van de bankformatie. In 2001 moest hij – ondanks een zege in de Ronde van Vlaanderen voor junioren – op 18-jarige leeftijd vertrekken. “Rabobank heeft me keihard laten vallen,” vertelde revelatie van 2009.
Bij Hoogerland werd in 2001 tijdens een dopingcontrole een verstoorde verhouding van epitestosteron/testosteron geconstateerd. Het bleek lichaamseigen te zijn, sindsdien rijdt hij rond met een attest. Rabobank zette hem echter op straat. “Ze hebben me geen seconde gesteund, terwijl ze dat wel tegen me hadden gezegd. Ik stond er helemaal alleen voor. Ik vind het niet normaal dat je zo met een jonge renner omgaat.”

Hoogerland kreeg na het incident een slechte naam in de wielerwereld. “Ze hadden de positieve test nooit bekend hoeven te maken. Ze hadden het onderzoek waaruit bleek dat de verstoorde verhouding lichaamseigen was kunnen afwachten. Dan was er nooit iets aan de hand geweest.” Volgens toenmalig ploegleider Jan Raas had Hoogerland Rabobank moeten aanklagen wegens smaad. “Dat had ik waarschijnlijk nog gewonnen ook,” aldus Hoogerland.

De Zeeuw vertrekt binnen een paar weken naar Spanje om te trainen. Daar wil hij de basis leggen voor nieuw wielersucces. “Volgend seizoen wil ik meedoen voor de overwinning in de voorjaarsklassiekers.” De vraag is of hij iets gaat aanpassen aan zijn aanvallende rijstijl. “Als ik grote wedstrijden wil winnen, zal ik dat wel moeten. Maar ik vind aanvallen het mooiste dat er is.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Johnny Hoogerland

Geef een reactie

