De Pyreneeën in de Tour en Toscane in de Giro

Frits Bakker

TERNEUZEN – Ik ga volgend jaar in de Tour de Pyreneeën bedwingen (nou ja, bedwingen…) en in de Ronde van Italië een paar bergjes beklimmen in Toscane. Daar kijk ik eerlijk gezegd nu al naar uit, omdat we al aan het zoeken zijn naar onderkomens en al een klein beetje in de sfeer leven. Met de Ronde van Italië reis ik, samen met een groepje vrienden, het peloton achterna als ze op maandag 10 mei in Middelburg gefinisht zijn. We slaan twee etappes over en strijken neer in Toscane.

De Tour de France krijgt zijn ontknoping in de Pyreneeën, waar het precies honderd jaar geleden is dat de Franse ronde voor het eerst voorbij kwam. Als eerbetoon hebben de parkoersbouwers een paar machtig mooie etappes uitgezet met als hoogtepunten twee beklimmingen van de Tourmalet.

Tourmalet

Die berg, het mooist vanuit Sainte Marie de Campan, heb ik al eens eerder gedaan, in mijn eentje. Ik probeer nu een stuk of tien jongens van mijn club warm te maken om mee te gaan. Ik denk aan een weekje, te beginnen vanaf de etappe Rodez-Revel, daarna op zondag 18 juli naar Ax-3 Domaines, op maandag 19 juli van Pamiers naar Bagnères de Buchon en in de komende twee dagen twee keer de Tourmalet.

De ene keer ligt de Pyreneeënreus onderweg in de etappe naar Pau, de tweede keer, op donderdag 22 juli, is de aankomst op de top. Ik vermoed dat de Tour daar wordt beslist, want daarna volgt alleen nog de tijdrit van Bordeaux naar Pauillac.

Het wordt een klein beetje uitdaging voor me, want ik ga er naartoe met de fiets die ik vorige week van Johnny Hoogerland heb gekocht. Hij had er de Vuelta, Parijs-Tours en de Ronde van Lombardije op gereden en krijgt aan het eind van dit jaar weer een nieuwe van de ploeg. Ik vond het geweldig dat hij mij belde met een aanbod om hem over te nemen. De witte Batavus (niet de oranje van het WK) ziet er nog perfect uit, met de beste Shimano-groep, geweldige carbon Cole wielen, maar wel met tubes. Dat rijdt fantastisch, ik moet er alleen even aan wennen om tubes te wisselen in plaats van bandjes.

De uitdaging zit hem hier in: het voorblad is 52-42, dus vrij groot voor een klim als de Tourmalet. Ik ben benieuwd of ik dat red, want zo’n superklimmer ben ik absoluut niet. Het is nog lang, dus ik kan er nog even over denken om misschien toch m’n Merckx-fiets mee te nemen, die een voorblad van 39 heeft. En die op maat gebouwd was voor Robbie McEwen, ook niet het prototype van de klimmer.

tourmalet2

Wie heeft er wel eens op campings in de buurt van de Tourmalet zijn tenten opgeslagen? Ik herinner me dat ik met mijn collega Sven Remijnsen destijds heb geslapen op een kleine camping in Sainte Marie de Campan, maar die kan ik nergens vinden in een gids. Ik hoop dat er mensen zijn die me een tip kunnen geven, van waaruit het mooi fietsen is naar de Tourmalet. We kunnen er namelijk vier dagen verblijven om van daaruit vier etappes te volgen.

De Ronde van Italië krijgt ongetwijfeld zijn ontknoping in de laatste week, met de Monte Zoncolan, de Passo del Mortirolo (bijgenaamd de Moordenaar), de klim naar Aprica, de Passo di Foscagno en als onbetwiste hoogtepunt de Passo di Gavia. We waren graag daar naartoe gegaan om dat mee te maken, maar we kunnen ook weer niet alles willen. Voor sommige mensen met wie we gaan, is het onmogelijk om in die periode nog vakantie te nemen.

We hebben dus gekozen voor de eerste dagen dat het Giropeloton terug is op Italiaanse bodem. In Carrara hebben we een prachtig onderkomen aan de kust, van waaruit we tochten door Toscane gaan maken. Carrara is een stad van 70.000 inwoners, die vooral bekend is om zijn marmergroeven. Er komende twee vermaarde voetbalgrootheden uit deze tijd vandaan, Christiano Zanetti en keeper Gianluga Buffon.

marmergroeven in carrara

De Toscaanse stad Carrara, met 70.000 inwoners, is vooral bekend om zijn marmergroeven.

Het is nog ver weg, ik geef het toe, maar ik weet nu al dat het een onvergetelijke fietszomer wordt.

5 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Giro, Ronde van Italie, Tour de France

5 Reacties op “De Pyreneeën in de Tour en Toscane in de Giro

  1. Sven

    Ja, de Tourmalet, die vergeten we nooit. Wel jammer van die Shimano-fiets. :-)

  2. enrico

    nog niet overtuigd om de tripel te gebruiken ? her en der hoor ik daar toch goede ervaringen mee; veel succes, en vooral niet vergeten te “genieten”

  3. Eduard Koevoets

    Geachte Heer de Bakker
    ik was gisteren ook in Lausanne bij de WK 3Bd. (genomineerd als arbiter door de zwitserse biljartbond).
    Ik kwam ook voorbij de trap waar U op lag nadat U daar blijkbaar een ongeval overkomen was. Heb door het artikel dat U geschreven had met fotos van Harry van Tiel via internet ervaren dat U blijkbaar met een spierscheur naar het ziekenhuis moest. Graag wilde ik vragen hoe het U gaat en mijn beste genezingswensen uitspreken.
    Misschien kom ik volgend jaar bij de WK in Sluiskil even langs om ervan te genieten.
    Hartelijke groeten
    Eduard Koevoets

  4. Joeri van Peer

    Beste Frits,

    Ook wij zijn freaks van de Tour, sinds een aantal jaar terug gaan we bijna ieder jaar wel een etappe bezichtigen, afgelopen jaar (zomervakantie 2010) gestaan aan het begin van de Col du Tourmalet (Luz-Saint-Sauveur). Leuke/Mooie etappe door de Col du Tourmalet, wij zaten op de camping: Le Pyrenevasion, deze camping ligt eigenlijk aan de Luz-Ardiden maar als je de Luz-Ardiden affietst kom je op een T-splitsing dan ga je links en daarna rechts en dan beneden kom je aan in het plaatsje Luz-Saint-Sauveur, als je hier bent ga je rechtsaf de Col du Tourmalet op.. Je gaat er eigenlijk vanzelf op..
    Over de camping; Le Pyrenevasion.
    Het is een mooie camping, mooi gelegen en je hebt er stacaravans, blokhutjes en je kunt er je eigen tent weg zetten.
    De prijs weet ik niet precies..
    kijk eens op de site:
    http://www.campingpyrenevasion.com/

    Wij vonden het in ieder geval een top camping, en ik wil er ooit nog eens terugkeren!

    Mvg.
    Joeri van Peer.

Geef een reactie

