Dopingnetwerk als inspiratie om te schrijven

Frits Bakker

TERNEUZEN – Ik heb het een beetje laten afweten met schrijven, zullen de vaste volgers van het Zeeuwse wielerweblog van René en mij wel hebben gemerkt. Daar is een plausibele reden voor: ik ben uitgegleden op een gladde vloer tijdens het wereldkampioenschap driebanden in Lausanne, ben daar afgevoerd naar een ziekenhuis, waar bleek dat het bovenbeen niet gebroken was, maar dat er wel andere schade was toegebracht. Dat bleek later in Terneuzen: de pees van de quadriceps, in het bovenbeen net boven de knie, is afgescheurd. Ik ben woensdagavond nog geopereerd en moet me de komende zes weken op krukken voortbewegen.

Het zijn niet de beste dagen, die eerste na de operatie, dus ik had ook weinig inspiratie om te schrijven. Dat komt nu langzaam terug, al dringt nu de morele nawerking. Wat dacht u van twee maanden de fiets niet aanraken? Ik mag graag elk weekend één of twee keer met mijn club gaan mountainbiken in de Belgische bossen, maar de winter kan ik dus al vergeten. Als ik de start van het voorjaar maar haal?

De belangstelling komt wel langzaam terug. Ik probeer al een paar dagen met Johnny Hoogerland te bellen, die naar Calpe is vertrokken en er al een paar flinke trainingstochten heeft opzitten in de Spaanse, bergachtige streek boven Benidorm. Hij krijgt volgens zijn vriendin Ilse vandaag een Spaans nummer, dan kan ik hem eindelijk eens bellen. En dan zal ik af en toe een stukje op het weblog schrijven over zijn voorbereiding op het nieuwe seizoen.

Johnny’s racefiets heb ik inmiddels naar de zolder gebracht, omdat ik er voorlopig toch niet mee uit de voeten kan. Het is zonde om hem in de schuur te laten staan, maar af en toe heb ik de neiging om even naar boven te sluipen en te kijken. Het is dat het nog niet gaat met die verdomde krukken, die me voorlopig nog wel even aan de bank kluisteren.

Het nieuws volg ik wel, zoals vandaag de nieuwe dopingzaak in Spanje. Walter Viru, de voormalige dokter van Kelme, is opgepakt, er zijn invallen gedaan in Barcelona, Valencia, Granada en Murcia om een netwerk te ontmaskeren. Het Spaanse wielrennen is dus weer eens in opspraak, al is het wel lang nadat Kelme in het wielerpeloton rondreed. De ploeg met de groen-witte shirts, gesponsord door een schoenenmerk, maakte furore met renners als Roberto Heras, die de Vuelta won, Fabian Parra en Fernando Escartin, die het podium van de Tour haalden en Oscar Sevilla, de kleine klimmer die zo’n grote toekomst werd voorspeld.

Kelme had een ploeg tussen 1980 en 2006, toen de ploeg zich terugtrok nadat ze voor de Tour was geweigerd. Dat was naar aanleiding van de Operacion Puerto, waarin ook vaak namen van Kelme opdoken. De Peruaanse arts Walter Viru was een vriend en voormalig medewerker van Eufemiano Fuente, de spil in het netwerk van Puerto. Bij het dopingnetwerk zijn overigens ook een Paralympische renner (Otxoa), een snelwandelaar en een atleet betrokken.

Ik moest vanmorgen, toen ik het las, terugdenken aan een dag in de Tour de France. Met een paar collega’s zat ik in hetzelfde hotel als Kelme, ik denk dat het in Aix les Bains was. ’s Morgens aan het ontbijt keek ik mijn ogen uit. Wat de kleine Oscar Sevilla, met het gezicht van een schooljongetje, allemaal aan pasta’s, brood, croissants en ander voedsel naar binnen werkte, eet ik in twee dagen nog niet op. En toen ik met Fernando Escartin in de lift naar boven stond, dacht ik: is dit nou een jonge topsporter of een afgeleefde man van dik in de veertig?

Toch ook nog iets goeds over Kelme: ik had die ochtend, voordat we de etappe ingingen, pech met mijn auto. De kofferbak was ontwricht door een kleine aanrijding en ik kreeg hem niet meer open. Mijn passagier, Ap den Doelder, en ik zijn op dat gebied niet van de handigsten, dus we keken nogal hulpeloos om ons heen. De mecaniciens van Kelme, die een eind verderop aan de fietsen bezig waren, zagen het even aan en kwamen al snel vragen of ze konden helpen. Voor ons kon Kelme in de jaren daarna geen kwaad meer doen.

Wat doe ik verder nog allemaal deze dagen? Ik twitter er een beetje op los en volg dus ook de bewegingen van een paar Zeeuwse wielrenners. Ik weet dus dat Nick Nieuwdorp en Birgit Lavrijsen regelmatig naar de baan in Gent afreizen om te trainen. Wat me verder in het wielernieuws vooral opviel was het vertrek van Edvald Boasson Hagen en Thomas Lökvist van Team Columbia naar Team Sky. Ze zien het (terecht voor talenten zoals zij zijn) niet meer zitten om volledig in dienst van Mark Cavendish te rijden.

1 reactie

Opgeslagen onder Actueel

Een Reactie op “Dopingnetwerk als inspiratie om te schrijven

  1. Danny

    Frits,
    Veel sterkte en beterschap gewenst met het herstel.
    Een tacx voor binnen is een aanrader om straks weer eens de beentjes te laten ronddraaien.
    Helemaal niets doen is niet goed voor je herstel.
    Succes en blijf schrijven.
    Gr Danny

Geef een reactie

