Johnny voelt zich super aan de Spaanse kust

Frits Bakker

CALPE – Het weer kan niet beter (,,elke dag zo’n twintig graden”) het appartement is sjiek (,,ik gooi net een blok hout in de open haard, ha ha”) en op de trainingstochten overtreft hij zichzelf weer al. Johnny Hoogerland is een week geleden aan de Spaanse kost  in Calpe neergestreken om zich voor te bereiden op het lange wielerseizoen. Meestal trekt hij er alleen op uit, drie, vier uurtjes per dag. ,,Ik kom genoeg renners tegen die hier in de buurt zitten, ook van onze ploeg, maar ik train liever alleen.”

Met de Col des Rates en de Bernia vlak bij de deur, kan de Zeeuwse prof, die zo’n fantastisch jaar achter de rug heeft, zich aardig bergop uitleven. ,,Ik heb gisteren nog een dag gehad van zeven uur, een beetje langer dan ik had gepland, maar toen voelde ik dat mijn conditie nog belachelijk goed is.” Fluitend reed hij onder meer de Col des Rates op, die voor niet-klimmers toch al een behoorlijke kluif is.

Krijg je ook iets mee van het nieuws uit de wielerwereld, bijvoorbeeld van de nieuwe dopingzaak in Spanje?

Johnny: ,,Ja man, da’s nogal een affaire hier. En ik las dat er ook een inval is gedaan bij Garcia Acosta van Caisse d’Epargne. Ik hoop echt dat ze bij hem niets hebben gevonden hoor. We beschouwden hem een beetje als vriend tijdens de Vuelta. Hij is de man met die verschrikkelijk ouwe kop met wie Jens Mouris en ik op de foto zijn gegaan.”

Je zit er precies een week nu en maandag kom je even terug voor de Verkiezing van Wielrenner van het Jaar in Nederland.

Johnny: ,,Ik ben hier vrijdag aangekomen en geloof het of niet: op die eerste dag stonden ze met twee man van de UCI aan de deur voor een dopingcontrole. Vorig seizoen heb ik in het hele jaar drie controles out of competition gehad, nu ben ik één dag aan het trainen voor het nieuwe jaar en ze staan al voor de deur. Maar dat is alleen maar goed hoor. Ik hoorde dat ze ook op weg waren naar Valverde en Sánchez.”

Je hebt het in elk geval wel getroffen met het weer.

Johnny: ,,Als ik hoor hoe het in Nederland is, dan is het ideaal om hier te kunnen trainen. Ik deed het toch al vaak hoor, ook al omdat het een prachtige streek is, alleen dit jaar nog iets langer en intensiever.”

De verkiezing van Wielrenner van het Jaar 2009 is overigens maandagavond in de Orangerie in Den Bosch. Johnny Hoogerland is een van de drie genomineerden, de andere twee zijn Robert Gesink en Lars Boom. Johnny staat in de peilingen het hoogst genoteerd, maar ook de stemmen van een deskundige jury zullen maandag meetellen.

2 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Johnny Hoogerland

2 Reacties op “Johnny voelt zich super aan de Spaanse kust

  1. Danny

    Zijn er ergens vrijkaarten te halen voor de verkiezing van wielrenner van het jaar in den Bosch?
    Groeten
    Wielercomite Zuiddorpe

Geef een reactie

