Egon van Kessel is ook in het Zeeuwse geen onbekende

Frits Bakker

TERNEUZEN/KERKDRIEL – Als coach van TVM, bevriend met Cees Priem in die tijd, leerde ik hem goed kennen tijdens de Tour Down Under in Australië, waar hij zo’n gedreven indruk op me maakte en alles wist over jeugdig talent in Nederland. En nog altijd kom ik hem wel ergens tegen, tot voor kort als bondscoah, maar vaak ook gewoon anoniem, bijvoorbeeld als de talenten van over heel de wereld hun jaarlijkse Driedaagse rijden in Axel. Egon van Kessel uit Kerkdriel, die vandaag weer eens aardig in het nieuws was.

Egon van Kessel voor de ploegleiderswagen van zijn nieuwe ploeg.

Met een team van topvrouwen gaat hij volgend seizoen aan de slag voor het team van Cervélo, dat onder een Nederlandse licentie rijdt. De 53-jarige Brabander werd vandaag aangekondigd als de nieuwe coach van het team. Het nieuws is min of meer verrassend, omdat de voormalig bondscoach ook werd genoemd als kandidaat coach van Iran. Maar Egon van Kessel, die ook in het Zeeuwse niet onbekend is vanwege zijn TVM-verleden en zijn bezoekjes aan de Driedaagse van Axel, is altijd al onpeilbaar geweest in zijn carrièrreplanning. Bij de damesploeg van Cervélo gaat de nieuwe coach met topvrouwen werken, zoals Mirjam Melchers, Regina Bruins, Kirsten Wild en Iris Slappendel.

Van Kessel leidde tussen 2001 en 2008 de Nederlandse heren- en damesploeg bij diverse WK’s en Olympische Spelen. ,,Toen ik werd benaderd was ik meteen enthousiast. Ik kende de nieuwe algemeen manager, Joop Alberda, van de Olympische Spelen in Athene en was onder de indruk van zijn manier van werken”, aldus Van Kessel. ,,Ook vond ik het indrukwekkend hoe het Cervélo TestTeam na pas één jaar op de weg is uitgegroeid tot een team van naam met daarnaast een goede uitstraling en een atmosfeer van vooruitstrevendheid.”

,,Als coach heb ik genoten van het werken met het nationale team en ik ben zeer gemotiveerd om opnieuw op hoog niveau aan het werk te gaan”, zegt Van Kessel, die is getrouwd en drie kinderen heeft. “Mijn doel voor het aankomende seizoen is om met het team tenminste hetzelfde niveau als vorig jaar te halen en een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de jonge rensters.”

2 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Dameswielrennen

2 Reacties op “Egon van Kessel is ook in het Zeeuwse geen onbekende

  1. Gjgm Ras

    Hoi Egon,

    Leuke site,
    Via het Distriktsbestuur ZON vernomen dat jij eventueel clinics wilt verzorgen.
    Wij zijn hiervoor nog op zoek naar enkele personen voor de komende WielerStimuleringDagen van 1 t/m 6 aug. a.s.
    Graag reaktie.

    BVd en Mvgr.
    Gerrit Ras, voorz. WSD.
    06-22815260

Geef een reactie

