Lance Armstrong maakt zich op voor eerste test in Tour Down Under

Frits Bakker

ADELAIDE – Het jaar waarin TVM zich ontdeed van zijn ploegmanager Cees Priem staat me nog helder voor de geest. De Zeeuwse ploegleider had me uitgenodigd om mee te reizen naar de Tour Down Under, maar was zelf al op een zijspoor gezet toen we met de ploeg en de nieuwe ploegleider Teun van Vliet afreisden. Het was niettemin een belevenis, dat jaar, met een overwinning van Koos Moerenhout in de eerste etappe, een merkwaardige rol voor Robbie McEwen, die werd opgepakt, omdat hij werd verdacht van ongewenst gedrag in zijn hotelkamer, maar later vrijuit ging. Maar bovenal was het de wedstrijd die in een verzengende hitte werd gereden, door schilderachtige landschappen in de omgeving van Adelaide en Jacob’s Creek.

Lance Armstrong arriveerde vandaag en zal er voor de tweede opeenvolgende keer zijn seizoen voorbereiden. Ik ben benieuwd of hij ook gewoon eet en slaapt in het hotel waar alle renners, officials en journalisten zijn ondergebracht door de organisatie en waar iedereen gewoon aanspreekbaar is. Dat kan bijna niet, want met de Texaan in het peloton zullen er ongetwijfeld meer verslaggevers de Tour Down Under bezoeken dan toen ik er was. Wij waren destijds met zeven journalisten, die met een busje voor, achter en soms zelfs tussen het peloton mochten rijden.

Lance Armstrong gaf na zijn aankomst gelijk een persconferentie om aan te geven hoe hij ervoor staat en hoe het met zijn nieuwe ploeg is. De Tour Down Under gaf vraag en antwoord weer:

Lance: ,,Hoe is het met het weer hier? Ik hoorde over een hittegolf die hier al een paar weken rondhangt. En natuurlijk, ook vorig jaar was het heet, maar we zien wel. Het hoogtepunt voor ons is dat we terug zijn, de aanloop is bijna net als toen, ik kom net terug van tweeënhalve week in Hawaii.”

,,We hebben een andere outfit, het is niet hetzelfde team als vorig jaar, dus we zijn erop uit om snel resultaten te boeken voor het nieuwe team en de sponsors.”

De rest van het Team Radioshack zal op donderdag arriveren, hoe kijk je aan tegen de eerste race?

Lance: ,,Het team dat we hebben is een goed team. Dit is de eerste ervaring in een wedstrijd.”

Het is belangrijk voor de ploeg om vroege resultaten te halen?

Lance: ,,Het is ook belangrijk om niet te veel druk op ons te leggen, maar we willen ons wel gelijk laten zien als RadioShack team. Dat beseffen we allemaal.”

Hoe voel jij je nu?

Lance: ,,Ik voel me goed, ik bedoel, ik ben een beetje moe nu na een lange dag, maar fysiek ben ik beter dan vorig jaar. De indruk die ik had van de training is beter, maar we zullen zien hoe het zich in de wedstrijd ontwikkelt. Er zijn andere jongens met ambities hier, die kanshebbers zijn om de wedstrijd te winnen.”

Je partner, Anna Hansen, en zon Max zijn ook naar Adelaide gekomen. De drie oudere kinderen zijn in Amerika achtergebleven. Max is zeven maanden jong en al een aardige wereldreizer.

Lance: ,,Ja, in het paspoort van Max staan de Bahamas, Frankrijk, Mexico en nu ook Australië.”

Hoe kijk je terug op de Tour Down Under van vorig jaar?

Lance: ,,Het was voor mij een grote ervaring na die drie jaar zonder competitie, maar ik vroeg me af hoe de situatie binnen het team zou zijn. Ik wist in elk geval dat ik geen tweede jaar bij Astana zou rijden. Maar gelukkig kwam RadioShack op onze weg, dat maakte de weg vrij voor een gemakkelijke comeback dit jaar.”

Zit er voor het team of voor jou een etappewinst in in de Tour Down Under?

Lance: ,,Ik hoop dat Gert Steegmans het kan doen, hij heeft er de snelheid voor en is ongelooflijk hard aan het trainen voor de voorjaarsklassiekers. Voor hem is dit al een belangrijke test. Maar het hangt ook af van het weer hier, als het winderig is zoals nu, kan de koers al vroeg openbreken, dus we moeten ook slim zijn, voorin blijven, oppassen voor valpartijen en een goede tactiek kiezen.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel

Geef een reactie

