Johnny Hoogerland ligt mijlen voor in voorbereiding op seizoen

Frits Bakker

BENIDORM – Hij kijkt vanuit zijn hotel in Benidorm naar buiten en zucht: ,,Het is eindelijk weer eens mooi weer vandaag, we hebben lekker getraind met de ploeg.” Zonnetje, beetje wind en vijftien graden. Daarvoor ga je als wielrenner naar Spanje, maar in de twee maanden dat Johnny Hoogerland vrijwel onafgebroken aan de Spaanse kust verbleef, was het nogal eens anders. ,,Het was soms zo erg dat ik van huis ging en even later in noodweer terecht kwam, met windvlagen van 150 kilometer per uur en dat de regen een hele dag met bakken naar beneden kwam. Ik kwam op een gegeven moment Peter Kant tegen, een ex-renner uit Zeeland, die daar woont. Hij zei dat het in die streek de slechtste winter is geweest in vijfentwintig jaar. Donderdag was het zelfs zo bar dat er overal bomen lagen omgeklapt op de weg. En ik had daarvoor ook dagen gehad dat het amper twee graden was. Het kan altijd nog slechter natuurlijk als je naar Nederland kijkt, maar voor Spanje is dat abnormaal.”

Johnny Hoogerland tijdens zijn trainingsstage in Spanje. foto Cor Vos

Johnny heeft zich in de aanloop naar zijn tweede jaar bij Vacansoleil desondanks met een ongekende toewijding voorbereid op het komende seizoen. Daardoor ligt hij mijlen voor op veel collega’s die voor een rustige winter hebben gekozen. In de twee maanden trainen in de buurt van Calpe en Benidorm heeft hij tot nu toe 7175 kilometer op de teller van zijn nieuwe Batavus gezet in de kuststroken en in het achterland met zijn vele beklimmingen. Het waren vrijwel altijd duurtrainingen in het tempo dat hij lang kon volhouden. ,,Het is niet zo dat ik me kapot heb getraind, maar het was elke dag wel heel veel en heel lang. Duur, duur en nog eens duur, urenlang. Drie dagen geleden is de hele ploeg hier gekomen met 23 man, vanaf dat moment wordt er echt hard getraind. Het is natuurlijk heel anders dan alleen trainen. Met de ploeg trainen we nu om beurten met twee man tien minuten op kop, de rest zit een goed half uur in het wiel en komt daarna vooraan. En reken maar dat het dan hard gaat.”

Zijn appartement in Calpe heeft hij woensdag verruild voor het onderkomen van de ploeg in Benidorm. Daar trof hij voor het eerst ook Hilaire Vanderschueren en Michel Cornelisse weer. ,,We hebben het over mijn voorbereiding gehad, met de renners en de ploegleiding. Hilaire heeft er respect voor, de meeste renners ook, al vinden sommigen het wel heel veel. Ik heb het allemaal overlegd met Bennie Lambrechts, mijn conditietrainer en heb zelf heel goed naar mijn lichaam geluisterd. Ik wil gewoon dat mijn conditie met 2500 kilometer meer in de benen nog beter is dan vorig jaar als straks de klassiekers beginnen.”

De Grote Prijs Marseillaise wordt zijn eerste koers, kort nadat Vacansoleil zich op donderdag 29 januari heeft voorgesteld. Daarna volgen de Ster van Bessèges, de Ronde van de Middellandse Zee en na een week relatieve rust de Ruta del Sol. ,,Ik ben op voorhand al aangewezen voor Parijs-Nice, als we die tenminste met de ploeg mogen rijden. En of we een wildcard krijgen voor Milaan-San Remo horen we ook pas later.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Johnny Hoogerland, Klassiekers

Geef een reactie

