Hoogerland rijdt voor de sprinters en voor zichzelf in Bessèges

Frits Bakker

NIMES – Vanaf morgen is het eerst voor de sprinters in de Ster van Bessèges, zaterdag wordt het lastig en krijgen de klimmers vrij spel. De eerste serieuze etappekoers heeft vooral een sterke Franse bezetting met Astana, Vacansoleil, Skil Shimano, Smky en Cervelo als belangrijkste buitenlandse concurrenten. Johnny Hoogerland ziet nog niet direct een hoofdrol weggelegd voor de sprinter Borut Bozic. ,,Hij heeft een paar koersjes nodig, omdat hij nogal een drukke winter achter de rug heeft met verhuizen. Maar als hij meezit, zullen we hem natuurlijk zo goed mogelijk naar de eindstreep brengen.”

De Zeeuwse troef van Vacansoleil leeft er ontspannen naartoe. ,,We hebben goed weer hier en ik heb na de Grote Prijs Marseillaise een paar dagen lekker kunnen fietsen. En het is een heerlijk rondje. We zitten een hele week in hetzelfde hotel in Nimes, van waaruit we naar alle etappes kunnen rijden. Morgen schijnt het weer ook mooi te worden, dan ga ik nog wat bijtrainen na de etappe, maar voor donderdag geven ze slecht weer af.”

Zondag, na afloop, reist Hoogerland door naar Carcasonne voor de Ronde van de Middellandse Zee. ,,Als die koers klaar is, kom ik even terug naar huis, maar een week later zit ik weer in het zuiden voor de Ruta del Sol.”

Voor Vacansoleil wordt het in Bessèges zaak om zich opnieuw in de kijker te rijden. ,,Met Ongarato en Gardeyn hebben we twee hardrijders die de sprint optimaal voor kunnen bereiden. Dus als Bozic onverwachts toch goed is, hebben we kansen.”

Hij zal zelf het zware werk niet schuwen, als het op een sprint aankomt. ,,Maar als ik het etappeschema zo heb bekeken, is het zaterdag pas echt voor mij. Dan wil ik wel graag meedoen voorin. Zondag ging het me in de GP Marseillaise makkelijk af, toen we in de finale af en toe moesten klimmen. Ik kon nog een tandje bijzetten, had ik het gevoel. Om de koers te winnen kwam ik te vroeg op kop. Ik werd verrast door de straffe tegenwind in de laatste honderden meters.”

Thomas Voeckler was vorig jaar winnaar van de Ster van Bessèges.

De Ster van Bessèges werd vorig jaar gewonnen door Thomas Voeckler, die dit jaar ook tot de deelnemers behoort. De etappes zijn:

Woensdag: Aigues Mortes- le Grau du Roi, 146 kilometer

Donderdag: Nimes – St. Ambroix, 141 kilometer

Vrijdag: Gran Prix du CC Rhone – Ceze Languedoc, 148 kilometer

Zaterdag: Gran Prix dÁles en Cevennes, 140 kilometer

Zondag: Gran Prix Bessèges, 145 kilometer.

1 reactie

Opgeslagen onder Actueel, Johnny Hoogerland, Vacansoleil, Voorjaarskoersen

Een Reactie op “Hoogerland rijdt voor de sprinters en voor zichzelf in Bessèges

  1. Danny

    Eerste succes voor Vacansoleil is binnen, grote klasse. Ik kijk nu al uit naar de volgende etappes waar ze de leiderstrui zullen verdedigen …dan zal Johnny zaterdag grote kansen hebben op winst….laat de voorjaarsklassiekers maar komen …Vacansoleil is er klaar voor en Johnny helemaal…

Geef een reactie

