Johnny Hoogerland wordt kort voor de sprint verkeerde weg ingestuurd

Frits Bakker

TRETS – Hij kon het meer dan een uur na de etappe nog niet geloven, maar Johnny Hoogerland verspeelde de kans op een mooie klassering in de Ronde van de Middellandse Zee door een onhandig manoeuvre van een motorrijder. Op weg naar de eindstreep, in volle finale, werden vijftien renners van het peloton een verkeerde straat in gestuurd. En weg waren de kansen van Hoogerland.

,,Ik zat in een geweldige positie, was perfect gepiloteerd door mijn ploegmaat Serguy Lagutin en reed als derde over een rotonde. We haalden net Dan Martin van Garmin in, die voorop had gezeten. Hij reed als eerste achter een motor aan, die de afslag nam waar de ploegleiderswagen zouden worden afgeleid. Wij reden er met zo’n vijftien man achteraan, omdat iedereen dacht dat het de weg naar de finish was.”

Johnny (uiterst links) maakt een gebaar van protest naar de jury nadat hij met de voorste renners van het peloton verkeerd is gestuurd. foto Robert Bettini

,,Da’s balen man”, zuchtte Johnny een uur na afloop nog. ,,Kijk, ik weet ook wel dat ik geen supersprinter ben, maar ik kan heus wel goed aankomen. Zeker in een koers zoals hier, waar toch niet zo heel veel rassprinters zitten.” De tweede etappe werd gewonnen door de 28-jarige Fin Jussi Veikkanen, een renner van Francaise des Jeux die ook de leiding in het klassement overnam. Twee en drie in de etappe werden Fabien Bacuet en Johan Mombaerts, allebei van Big Mat Auber.

Jussie Veikkanen verbaast zichzelf met de etappezege. foto Robert Bettini

De etappe werd gedomineerd door een vlucht van drie man, met Daniel Martin, Stefano Garzelli en Sebastien Turgot. Daarvan bleef Dan Martin het langst over, maar ook hij werd kort voor de finish ingerekend. ,,Ik vond het een verschrikkelijke etappe”, analyseerde Hoogerland later. ,,De temperatuur schommelde overal rond het vriespunt en bovenop de kleine klimmetjes was het zelfs vijf onder nul. Ik zag onderweg dat vrachtwagens werden tegengehouden, omdat ze niet over de wegen mochten rijden. Voor zo ver ik het nu zie, vraag ik me af of er morgen wel wordt gestart.”

Ook in deze slechte omstandigheden reed Hoogerland gemakkelijk mee. ,,Ik heb me heel de dag rustig gehouden, dat was de opdracht van de ploegleiding. En omdat die drie man weg waren, heb ik de bergtrui verspeeld. Ik zet gewoon alles op het klassement en de ploeg doet er alles aan om me daarin te helpen. Ze hebben geweldig voor me gewerkt vandaag.”

Vraagje voor de kenners: wie is deze gemaskerde man in de Ronde van de Middellandse Zee? foto Robert Bettini

4 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Johnny Hoogerland, Voorjaarskoersen

4 Reacties op “Johnny Hoogerland wordt kort voor de sprint verkeerde weg ingestuurd

  1. johan

    De maskman is ene Simone Campagnaro

  2. johan

    durf te zeggen dat ik een redelijke kenner/fan ben.
    Maar om eerlijk te zijn: ja ik heb gespiekt!
    dacht dat het eerst om de heer Rasmussen ging, maar ik vond de renner op de foto iets te dik :-)
    Dus even gespiekt.

Geef een reactie

