Johnny keert met een voldaan gevoel terug uit Frankrijk

Frits Bakker

TOULON – De snelheidstrein naar Brussel hadden ze net gemist in de hectiek na de etappe. Johnny Hoogerland klonk even niet zo vrolijk, kon wat later pas terugbellen en zat toen met zijn ploegleider Hilaire van der Schueren in de trein naar Parijs. ,,Ze komen ons daar ophalen, hebben we gevraagd.” De Ronde van de Middellandse Zee zat er op gistermiddag, de slotklim naar de Mont Faron was er één die telde, gewonnen door een outsider voor het klassement met daarachter eerst Alejandro Valverde, Rinaldo Nocentini, Robert Gesink en Johnny Hoogerland.

Alejandro Valverde komt als tweede over de streep voor Nocentini en Gesink, Johnny Hoogerland eindigt drie seconden later als vijfde in de etappe. foto Roberto Bettini

De Zeeuw werd vijfde dus in de etappe, net niet goed genoeg voor een podiumplaats, maar het gaf hem een voldaan gevoel. ,,Het was een zware klim met stukken van twaalf procent. Ik kon mee met Valverde, Nocentini en Gesink, dat kon ik vorig jaar niet, hoewel de Ronde van de Middellandse Zee natuurlijk nog geen Vuelta is. Maar ik zeg nu al: laat ze maar lachen met mijn vele getrain. Ik voel me sterk, heb weer een stapje verder gemaakt.”

Het podium werd bepaald door de eindsprint op de Mont Faron, waar de Italiaan Masciarelli solo de streep haalde. Daarachter plaatste Robert Gesink een demarrage op twee kilometer van de finish. ,,Ik was er verbaasd over dat ik al zo sterk was”, schreef de Rabokopman vanavond op zijn twittersite. Toch haalde hij het net: in de sprint werd hij voorbijgereden door Valverde en Nocentini, Hoogerland eindigde net achter Gesink.

,,Ik had gehoopt op beter weer vandaag”, vertelde Johnny vanavond. ,,Op de eerste klim van de dag lag sneeuw, het was er koud, nat en gevaarlijk. Dan krijg je weer allerlei toestanden, van natte handschoenen die je uitdoet, maar droge die je dan niet aankrijgt. Daardoor heb ik met blote handen verder moeten rijden. Da’s vervelend, maar goed, later kwam de zon er door en werd het beter.”

,,Ik mocht van Hilaire heel de dag niets anders doen dan Valverde volgen. Dat heb ik gedaan en dat is ook gelukt. Alleen heeft hij op het eind nog een supersprint, daar kan ik dan net niet tegenop. En jammer genoeg zat die Maxim Iglinskyi aan mijn wiel, daardoor kwam ik net niet op het podium terecht. Maar ik ben wel heel tevreden hoor. Ik voel dat de volgende stap eraan komt dankzij al die trainingskilometers.”

Vanavond is hij weer thuis in Yerseke, vrijdag, na een paar dagen rustig opbouwen, vertrekt Johnny weer naar het zuiden. Daar gaat hij zondag van start in de Ruta del Sol.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Johnny Hoogerland, Vacansoleil

Geef een reactie

