Wat een ongelooflijk hypocriet mens is die Riccardo Riccò

Frits Bakker

TERNEUZEN – De berichten zijn bijna niet te geloven, maar toch is het waar. Riccardo Riccò, die in de Tour en Giro van twee jaar geleden plotseling opstond als een begenadigd klimmer en daarna op het gebruik van Cera werd betrapt, heeft zijn vriendin Vania Rossi verlaten. Hij is genadeloos voor de Italiaanse veldrijdster, die een kind van hem heeft, omdat ze ook betrapt is. Tot het tegendeel is bewezen, heeft hij aangekondigd van haar te willen scheiden. ,,Er kan pas een verzoening komen als blijkt dat ze onschuldig is”, zegt hij. Met andere woorden: hoe ongelooflijk hypocriet kan een mens zijn.

Vania Rossi in gelukkiger tijden met haar echtgenoot Ricardo Riccò. foto Roberto Bettini

Vania Rossi is na het Italiaans kampioenschap veldrijden ook betrapt op Cera-gebruik. Ze ontkende en voerde onder meer aan dat ze dat nooit zou doen, zeker niet omdat ze nog borstvoeding gaf aan het zoontje dat ze heeft met Riccò.

Riccardo Ricco wil zijn vriendin nu pas terug als ze onschuldig blijkt. Het B-staal moet nog onderzocht worden. 
Robbie McEwen heeft het bericht van Riccò ook gelezen op internet en was op zijn twitterpagina meedogenloos hard. ,,Riccò, wat een vuile hypocriet. Keer niet terug, stuk stront”, schreef hij. Dat vond hij zelf blijkbaar ook nogal hard, want later nuanceerder hij zijn tweet. ,,Ik zal in de toekomst wat meer op mijn woorden letten, maar sommige dingen moeten nu eenmaal gezegd worden. En we lijken het toch allemaal eens te zijn…”

Ja, dat zijn we, Robbie McEwen. Ik ben reuze benieuwd of meneer Riccò, als hij straks werkelijk clean terug in het peloton komt, nog altijd net zo hard tegen een berg op kan rijden als toen hij bij het spraakmakende Saunier Duval alles en iedereen verbaasde met zijn tempoversnellingen bergop. Het was ook te mooi om waar te zijn, bleek later. Maar gelukkig is Cera nu beter op te sporen.

Als ik er zo uitzag, Vania, zou ik tegen die Riccò zeggen: opzouten en nooit meer terugkomen.

5 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Dopinggevallen

5 Reacties op “Wat een ongelooflijk hypocriet mens is die Riccardo Riccò

  1. Michael

    Volgens mij snap jij er werkelijk niks van Frits Bakker. Riccò heeft tot de tour 2008 gewoon zonder doping gereden hoor en ook gepresteerd. Hij heeft Vania Rossi gedumpt omdat ze gebruikte terwijl ze borstvoeding gaf. Logisch toch? Dat jij nou lekker met de media mee lult moet je vooral blijven doen maar je snapt er helemaal niks van.

    • fbakker

      Ik heb meneer Riccò een paar keer in het echt gezien, vóór 2008, in de gangen van een hotel. Mijn indruk was toen al dat het een keer mis moest gaan met hem, dat zie je gewoon als je lang meeloopt. Ik had het ook met Escartin, gespot in de Tour, gezien in de nachtelijke uurtjes in een hotel, kort daarna gesnapt.
      Maar ik vind het prima dat jij in zijn onschuld blijft geloven van voor 2008. Ik zie het anders, daarom blijf ik het buitengewoon hypocriet vinden.

  2. Ik ben het eens met Frits. Die Ricco is niet van het zuivere ras. Hij zal wel talent hebben anders rijd je niet bij de profs en zal misschien best zuiver geweest zijn maar het bewijs is er dat hij een doping gebruiker is. Wil je zuiver mee kunnen in de hedendaagse topsport zit er maar een ding op en dat is leven als een monnik, slapen, eten en trainen, dag in dag uit. Er zijn maar weinig grote kampioenen die dit naast het grote geld kunnen opbrengen. Sven Kramer, Lance Armstrong volg ik al geruime tijd dit zijn de hedendaagse voorbeelden die dit kunnen opbrengen. Johnny Hoogerland heeft deze leefswijze ook weer opgepakt….grote klasse !

  3. gerard gerritsen

    praten over dit soort renners,heren jullie moeten daar echt geen energie meer aan verspillen .
    echt dat is zonde van je vrije tijd,je kan hem nuttiger gebruiken.

  4. ton

    Nu hij 12 jaar schorsing heeft gekregen is de hypocrisie wel bewezen!

Geef een reactie

