Kom je naar Parijs-Nice, ik heb grote plannen, riep Johnny lachend

Frits Bakker

GENT – Johnny Hoogerland was nog maar net een uurtje binnen, op tien minuten van de winnaar, had de teleurstelling van zich afgespoeld en riep: ,,Kom je zondag ook naar Parijs-Nice, daar moet het gebeuren, je moet er bij zijn hoor.” Ik stond nog wat na te denken over wat hem overkomen was die zaterdag in de Omloop Het Nieuwsblad. Was hij te vroeg in de aanval gegaan, hadden de mankementen aan zijn fiets hem parten gespeeld, was hij te vermoeid uit de Ruta del Sol gekomen? Hij wist het zelf ook niet precies, hoewel het vastlopen van zijn wiel er natuurlijk voor een groot deel tussen zat dat Johnny op het eind zo veel tijd verspeelde.

,,Ik zat op de Molenberg nog met een mooi groepje en voelde me fit”, vertelde hij ook. Ik kreeg later een berichtje van een fan van ons wielerblog die zei dat hij op de Molenberg had gestaan, dat Johnny daar achterin een groot peloton hing en er niet meer zo fris uitzag. Maar goed, de Omloop is achter de rug, het is niet geworden wat wij en Johnny ervan hadden verwacht en we kijken nu vooral vooruit.

Johnny Hoogerland heeft mooie plannen voor Parijs-Nice. foto Cor Vos

Als voorbereiding op de Franse rittenkoers heeft hij gisteren Fait-le-Franc gereden, waar de jonge Belg Jens Keukeleire de sprint won, Marco Marcato van Vacansoleil zesde werd en Johnny in het eerste pelotonnetje van 25 man naar een 23e plaats reed. De benen getest en goed bevonden, zeg maar. Klaar voor het grote werk.

En dat zal nodig zijn ook, want Parijs-Nice is niet de eerste de beste wedstrijd van het voorjaar. Het wordt de eerste confrontatie van toppers als Alberto Contador, Franck Schleck, Alejandro Valverde, Samuel Sanchez, Levi Leipheimer, Tom Danielson, Christian Vandevelde en nog wat outsiders voor het klassement. Daarbij wordt ook de naam van Johnny Hoogerland genoemd, want waarom zou hij niet passen in het rijtje namen met Braijkovits, Fuglsang, Chavanel, Krueuzinger en Koldo Fernandez, die ook kansen hebben om de koers naar de zon te winnen.

De koers naar de zon? Ik heb hem zelf een paar keer gevolgd en herinner me vooral die ene, toen ik met Ap den Doelder en Arnold Parre mooie plannen had gemaakt om mee te zakken tot in het zuiden, maar een paar honderd kilometer onder Parijs bijna ingesneeuwd raakten, totdat we op een dag, toen de etappe door ijzel en sneeuw werd afgelast, maar hebben besloten om terug naar huis te komen.

Zondag beginnen we er aan. Johnny riep zaterdag lachend: ,,Kom maar, want ik ga een keer de leiderstrui pakken.” Ik zou wel willen, maar het komt op de krant niet zo goed uit, want ik ben van plan om met een collega een week later af te reizen naar Italië en voorverhalen te maken voor de Giro-etappe naar Middelburg. Daar willen we nog iets van Tirreno-Adriatico meepakken en zeker Milaan-San Remo volgen. Je kan niet overal bij zijn, zullen we maar zeggen, al zullen we Johnny natuurlijk op de voet volgen.

Parijs-Nice start zondag met een proloog in Montfort l’ Amoury over acht kilometer. Vooral de etappe op donderdag naar Mende wordt er een voor de klimmers. Daar wordt een gevecht van man tegen man verwacht met Contador en Valverde. De andere eindigt de achtdaagse met een finish in Nice, waar het klassement wellicht al gemaakt is.

,,

1 reactie

Opgeslagen onder Actueel, Johnny Hoogerland, Voorjaarskoersen

Een Reactie op “Kom je naar Parijs-Nice, ik heb grote plannen, riep Johnny lachend

  1. Frits,
    Hierbij bied ik me aan om verslag te gaan doen van Johnny en hem te volgen. :-)
    Moet ik nog wel even wat met mijn werkgever regelen maar daar komen we wel uit ….
    Ik zal er mooie goede verslaggeving van maken.
    Gr Danny

Geef een reactie

