Johnny Hoogerland door tegenslagen ver achterop

Frits Bakker

NICE – Wat is er toch mis met Johnny Hoogerland in Parijs-Nice? Hoe kan het dat hij zo ver is weggezakt in het klassement en dat Vacansoleil geen enkele rol van betekenis heeft kunnen spelen? Hoe veel mensen, vaak met veel wielerkennis, hebben dat in de voorbije dagen niet aan me gevraagd. Ik heb het me eerlijk gezegd ook dagenlang afgevraagd, totdat ik hem en zijn ploegleider vanavond had gesproken.


Johnny heeft een ongelukkige ronde gereden, is al in de eerste etappes twee keer gevallen, liep nogal wat schaafwonden op en een pijnlijke rug. ,,Ik kon eigenlijk niet meer diep gaan, want dan voelde ik pijn in mijn onderrug”, vertelde hij. Bovendien was hij op zijn hoofd terecht gekomen en had hij in de laatste dagen last van hoofdpijn.

Verder was er ook nog het virus dat rondging in de ploeg van Vacansoleil. Borut Bozic, de sprinter, moest afstappen, Brice Feillu ook, Johnny zelf moest een paar dagen aan de antibiotica en uiteindelijk haalden maar twee renners van Vacansoleil de finish in Nice. Dat gold overigens ook voor Rabobank, dat op de slotdag zes renners (onder wie Lars Boom) uit de koers zag verdwijnen. Alleen Bram Tankink haalde de eindstreep op de Boulevard des Anglais.

,,Het was niet de Parijs-Nice die we hadden verwacht en gehoopt”, zei Hilaire Vanderschueren met een zweem van teleurstelling in zijn stem, ,,maar we zullen sterk terugkomen in de klassiekers.” Johnny Hoogerland: ,,Ik zou liegen als ik zou zeggen dat we niet teleurgesteld zijn, maar dit kan een keer gebeuren. Het kan na twee jaar voorspoed ook eens tegenzitten.” Hoogerland werd 82e in de eindstand op 40.28 minuten. Hij neemt voorlopig een week rust. ,,Ik zou Nokere koerse rijden en Cholet, maar daar kom ik niet in de start. Mijn eerstvolgende wedstrijd wordt Dwars door Vlaanderen op 24 maart, verwacht ik.”

De pech voor Vacansoleil is, dat dat gebeurt in de koers die zo belangrijk is om straks een wildcard voor de Tour de France te krijgen. Twee Franse ploegen deden daar vanmiddag een vrijwel zekere gooi naar, omdat Amaël Moinard van Cofidis de rit won en Thomas Voeckler van Bbox ook een hoofdrol vervulde in de finale.

De Franse rittenkoers, tot vandaag in winterse omstandigheden gereden, werd vooral een gevecht tussen Alberto Contador en Alejandro Valverde, zag een nieuwe ster geboren worden (de Slowaak Peter Sagan), werd in de top tien beheerst door renners als Jens Voigt, Luis Leon Sanchez, Samuel Sanchez, Roman Kreuziger en Peter Sagan.

Frank Schleck bleek nog niet in een grootse vorm, Contador was dat wel. Hij kon de aanvallen van het sterke Caisse d’Epargne met een ogenschijnlijk gemak afslaan en werd eindwinnaar met 11 seconden voorsprong op Valverde, 25 op Luis Leon Sanchez, 26 op Roman Kreuziger en 30 op Samuel Sanchez. De jongerentrui ging naar Kreuziger, de puntentrui naar Sagan en de bergtrui naar Moinard.

Alberto Contador werd eindwinnaar van Parijs-Nice. foto AFP

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Johnny Hoogerland, Parijs-Nice, Vacansoleil, Voorjaarskoersen

Geef een reactie

