Hans Dekkers kan in Nokere Koerse nog niet schitteren

Frits Bakker

NOKERE – Het wordt weer eens tijd voor Hans Dekkers, dacht ik hardop, toen ik op weg naar Italië de kansen van de sprinters voor Nokere Koerse aan het inschatten was. De IJzendijkenaar is tenslotte naar een andere ploeg, krijgt bij Landbouwkrediet de kans om zelfs zijn sprintkwaliteiten aan te spreken en Nokere is zo’n koers die altijd in een sprint eindigt. Jeroen Blijlevens, toch ook allerminst een klimmer, klaterde er ooit eens als eerste tegen de kasseienheuvel naar de finish op. Dus waarom zou Hans Dekkers niet eens bij de besten horen.

’s Avonds kreeg ik van mijn goede Belgische vriend, de sportfanaat Enrico van Hecke, de winnaar door op mijn sms. Jens de Keukeleire wint Nokere, schreef hij kort. Wéér De Keukeleire, dacht ik. Wat is die jongen snel gekomen aan het sprintersfirmament. Wat heeft die een ontwikkeling doorgemaakt bij Cofidis met zijn overwinning in West Vlaanderen, in de GP Samyn en nu weer in Nokere Koerse.

Jens de Keukeleire wint in Nokere zijn vierde koers van het seizoen. foto Nokere Koerse

De Belgische wielerfans lopen al wat vooruit op de zaken, maar geef ze eens ongelijk. ,,We hebben een nieuwe sprinter, een prachtig talent”, zo schrijven de kranten. Wij Nederlanders moesten het in Nokere doen met Bobbie Traksel, die toch maar mooi Kuurne-Brussel-Kuurne onder de meest barre omstandigheden won en nu derde werd in de sprint. En Stefan van Dijk die zevende werd.

Jens de Keukeleire op het podium met Kris Boeckelmans (links) en Bobbie Traksel (rechts) die derde werd. foto Nokere Koerse.

Hans Dekkers werd 65e in de sprint, niet echt om over naar huis en naar Annabel te schrijven. Ik moest gisteravond laat nog een keer aan Hans Dekkers denken toen ik in ‘Andiamo, een eeuw Giro d’Italia zat te kijken. Daar staat een lijstje in van de Nederlanders die in de honderdjarige historie de Ronde van Italië hadden gereden. Ik kwam in 1953 zeven namen tegen. Wim van Est, Wout Wagtmans, Thijs Roks, Jos Suykerbuyk, Gerrit Peters, Hein van Breenen en….. Hans Dekkers.

Zou dat de vader of misschien wel de opa van onze Hans geweest kunnen zijn…?

1 reactie

Opgeslagen onder Actueel, Belgische koersen, Hans Dekkers, Voorjaarskoersen

Een Reactie op “Hans Dekkers kan in Nokere Koerse nog niet schitteren

  1. Het moet toch bijna wel familie zijn, want de oude Hans Dekkers is ook geboren en getogen in Eindhoven.

Geef een reactie

