Dennis van Winden: mijn vriendin, zegt u, dat is Emilia Fahlin

Frits Bakker

GIRONA – Zo maar een wielrenner? Nou nee, dat kun je Dennis van Winden niet noemen. Hij is geboren op 2 december 1987 in Delft, is één van de grote beloften van Rabobank, woont tegenwoordig in Girona, zoals zo veel grote wielrenners die in de bergen willen trainen… En hij is verliefd op Emilia Fahlin, de Zweedse wielrenster die op dit wielerweblog best een kijkcijferkanon kan worden genoemd.

Rond Emilia zelf is het wat stiller geworden, nadat ze Zweeds kampioen was geworden op de weg en in de tijdrit. Dennis heeft nu anderhalf jaar verkering met het blonde meisje, maar laat zijn wielercarrière er niet door afremmen. Dennis droomt van de Amstel Gold Race, stond in de vorige Wielerrevue te lezen. Hij is ambitieus dus, wil slagen als profrenner, maar weet dat hij nog een lange weg te gaan heeft.

Hij is bovenal een jongen met een verhaal, met een mooie kijk op het leven, dat blijkt uit het interview in Wielrrevue. Hier zijn zo maar wat uitspraken.

Dennis van Winden: ,,Ik ben verliefd op Emilia Fahlin.''

,,Mijn moeder is twee jaar geleden overleden. Ik fiets deels voor haar. Het is een droom voor haar en mij, dat ik nu profwielrenner ben. Ze genoot ervan, ook al vond ze het soms eng, met name de snelheid in de bochten.”

,,Ik ben niet zo goed voor de Free Record Shop. Als ik iets wil hebben, dan download ik het. Ik luister het meest naar Queen. Dat is ook goede muziek om op te trainen.”

,,Mijn vriendin raadt me aan om Step Brochters te kijken, dat is echt een hilarische film. Kun je dubbel van liggen, zegt ze. Verder kijk ik af en toe oorlogsfilms, maar de voorkeur heeft een goede comedy.”

,,Ik kijk bijna nooit televisie, ook al omdat ik in Girona woon. Ik kan geen Nederlandse zenders ontvangen en mijn Spaans is heel slecht. Robert Gesink woont ook hier in Girona, van hem weet ik dat hij wel de Nederlandse zenders heeft. Dus misschien moet ik dat binnenkort ook maar eens aanschaffen.”

,,Beste actrice? Zo lang ze er maar goed uitzien, vind ik het allemaal goed.”

,,Mijn favoriete renner is Edvald Boasson Hagen. Ik heb met hem gereden voordat ik ben overgestapt naar de profs. In zijn eerste profjaar maakte hij het gelijk waar. Dat is een droom. Verder kijk ik op naar Robert Gesink, hoe die een berg op kan rijden, dat is echt ongelooflijk.”

,,Mijn vriendin, Emilia Fahlin, spreekt gelukkig geen Nederlands.''

,,Met Annette Gerritsen zou ik wel eens een beschuitje willen eten. Ze is een goede sportster en een mooie vrouw bovendien. Maar ik moet oppassen wat ik zeg. Mijn vriendin spreekt gelukkig geen Nederlands.”

,,Mijn telefoonrekening is heel hoog. Ik sms veel, met mijn vriendin, vrienden, renners, familie. Ik heb een Blackberry en zit regelmatig op internet, dat loopt nogal in de papieren.”

,,Ik wil dat ze me te allen tijde kunnen controleren op doping. Daar wil ik best mijn privacy voor opgeven. Ik ben al een paar keer wakker gebeld, maar doe er niet moeilijk over. Ik heb veel over voor eerlijke concurrentie.”

,,Ik kan bergop goed meekomen, al kan ik Robert Gesink niet volgen, maar ik moet geduld hebben. En ik heb een redelijke sprint. Als ik met een man of veertig naar de sprint ga, kan ik winnen.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, emilia fahlin, Jonge talenten, Wielersfeer

Geef een reactie

