Borselse fietsers trotseren zes keer Alpe d’Huez voor het goede doel

Een bijdrage van gastschrijfster Annet van de Ree

Johnny de Vos en John Moerdijk (r)

Twee Borselse wielrenners willen de legendarische berg Alpe d’Huez bedwingen om het KWF te steunen. De sportieve heren John Moerdijk en Johnny de Vos gaan de uitdaging aan om in één dag zes keer de top te bereiken en een mooi sponsorbedrag binnen te halen.

John en Johnny gaan ervoor!

Op 3 juni 2010 om 05.00 uur, als de zon net opkomt boven de Franse Alpen, gaan de twee Borselse rijders van start voor een uitputtingsslag op de Alpe D’Huez. Gesteund door een soigneur en twee fietsmaatjes proberen de atletische John Moerdijk en ex-voetballer Johnny De Vos maximaal zes keer de klim te maken. Moerdijk verwacht de klim in vijf kwartier af te leggen. “De eerste klim dan!” benadrukt hij. Ex voetballer De Vos doet er langer over, “ik schat anderhalf uur en daarna zullen we zien hoelang de benen het volhouden!” Beide heren bereiden zich nu serieus voor op de klim. Iedere zondagochtend een stevige ronde trappen door de polders en iedere woensdagavond flink zweten in een spinning sessie. “Bergen en heuvels zijn overigens al jaren ons favoriete fietsterrein, dus we weten waar we aan beginnen.”

 Professionele organisatie

De beroemde Alpe d’Huez is een beetje Hollands, sinds Joop Zoetemelk, Peter Winnen, Hennie Kuiper, Steven Rooks en Gert-Jan Theunisse zich als winnaars over de streep knokten. De hier verreden etappes in de Tour de France hebben bijna iets mythisch. Geen bergetappe spreekt zo tot de verbeelding als deze Alpe, want jaarlijks willen er duizenden amateurrenners naar boven.

Wij Hollanders maken van de nood nu eenmaal graag een deugd, dus waarom geen fietsbenefiet dacht een groep fietsers in 2006. De fysieke inspanning omzetten in een sponsorbedrag voor het goede doel; Alpe D’HuZes was geboren. De deelnemende fietsers mogen dan amateurs zijn, de organisatie van het evenement is dat zeker niet. Een gelikte website, een strak georganiseerde teamindeling, een minimale sponsorbijdrage per deelnemer; de doelstelling ligt nauwkeurig vast. Daarnaast is er de hele dag een medisch team aanwezig en worden de deelnemers door middel van een chip gescand tijdens de tocht. Werd er in 2009 nog € 5 miljoen opgehaald, in 2010 wil men € 10 miljoen aan KWF overhandigen. Ambitieus, maar niet onmogelijk, gezien de grote belangstelling van fietsers uit Nederland. Er zullen in 2010 ongeveer 2.500 renners deelnemen.

 ‘We shall bovencome’

De heren zijn nu enkele maanden actief in de sponsorwerving en het begint goed te lopen. “Het is ons gelukt om individueel bij een bestaand team in te schrijven. Dat viel in eerste instantie niet mee, omdat er enorm veel animo is voor dit evenement. Teams bestaan uit 8 personen en iedere deelnemer moet dan € 1.250 per persoon meebrengen. Dat gaat ons zeker lukken,” stelt Moerdijk. Gesteund door familie, vrienden en enthousiaste fietsers uit de omgeving zijn er al heel wat Euro’s binnengehaald. Ook de werkgevers van Moerdijk (Driekleur) en De Vos (Torentijd) dragen een steentje bij. “Torentijd stelt de sportzaal beschikbaar voor een spinning sessie en dat is echt uniek. De gedetineerden blijven overigens achter de tralies,” verzekert De Vos ons.

 Wilt u de activiteiten van John Moerdijk en Johnny de Vos volgen, kijk dan op www.opgevenisgeenoptie.nl.

 Alpe d’Huez in cijfers :

 

Afstand: 13.2 km

Hoogte start: 744 m

Hoogte top: 1815 m

Gemiddeld stijgingspercentage: 8.1%

Maximale stijgingspercentage: 10,6%

Haarspeldbochten: 21

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s