Tom Boonen, oké, maar verder zelden een wielrenner met capsones gezien

Column voor Jaar van de Fiets in Zeeland

door Frits Bakker

Zullen we samen gaan, jij en ik, zei ik tegen Jan Dagevos, mijn chef op de sportredactie van de PZC. Hij keek me eens doordringend aan en reageerde zoals ik had verwacht. ,,Het moet kunnen hè, in de organisatie, maar anders….’’ Typisch een chef, een echte chef, dacht ik. We hadden plannen gemaakt om naar Italië af te reizen, om verhalen te maken voor de roze bijlage van de PZC aan de vooravond van de komst van de Giro. We wilden naar het bedevaartsoord Madonna del Ghisallo, waar de borstbeelden van Fausto Coppi en Gino Bartali de bezoekers verwelkomen en fietsen van legendarische wielrenners binnen in de kerk te bewonderen zijn.

De sportredactie van de Gazetta dello Sport gingen we bekijken, praten over de organisatie van de Ronde van Italië, over de grootsheid waarmee de koers wordt aangepakt in de krant en op internet. ,,Ik ga mee’’, vertelde Jan Dagevos me een paar dagen later enthousiast. ,,We gaan met z’n tweeën, da’s lang geleden, al uit de tijd dat Cees Priem nog vast zat in Frankrijk voor het dopingverhaal met TVM.’’

Hij had, ook weer als een echte chef, al een planning in zijn hoofd. Veel verhalen maken, eerst op de berg waar Ghisallo ligt en waar Johnny Hoogerland vorig jaar in de Ronde van Lombardije zo’n boeiende finale heeft gereden. Daarna trekken we naar Milaan, zei Jan, voor het verhaal bij de roze krant. En voordat we wee naar huis gaan, doen we Milaan-Sanremo, omdat we er toch zijn.’’

Het is een prachtig weekje geworden. We kwamen heel toevallig op een sponsordag van de Ronde van Italië terecht, konden vrijuit praten met Angelo Zomegnan, directeur van de Giro, hebben met een jongensachtig enthousiasme geposeerd in de grote roze stoel van de Giro. We liepen achteloos voorbij een etalage waarin Marco Matterazi, het slachtoffer van de kopstoot van Zinedine Zidane op het WK van 2006 in Duitsland, handtekeningen zat uit te delen. ,,We zijn er voor de koers, Jan’’, zei ik, omdat ik zag dat hij de spijkerharde Italiaanse verdediger wel eens van dichtbij wilde bekijken.

Toen we op de morgen van Milaan-Sanremo bij de start liepen, voor een prachtig kasteel, met al die beroemde wielrenners om ons heen, zei ik tegen Jan: ,,Snap je nou waarom ik eigenlijk nooit wil stoppen bij de krant?’’ Ik krijg er nooit genoeg van, van de sfeer die een koers uitstraalt, van wielrenners die zo aanraakbaar zijn, die poseren met wildvreemde toeschouwers.

Oscar Freire wint uren later de sprint in Sanremo. En hij neemt een uur de tijd voor de interviews in de perszaal na afloop. Ik moet denken aan één van mijn laatste grote voetbalwedstrijden die ik voor de krant heb gedaan. De Europacupfinale van Ajax tegen AC Milan, in 2005 in Wenen. Het was de laatste keer dat ik me in de mixed zone heb begeven, om als een kleine jongen naar verwende vedetten als Patrick Kluivert, Clarence Seedorf en Edgar Davids te roepen, of ze alstublieft een reactie wilden geven.

Het was de dag dat ik heb gedacht: dit mogen jongere collega’s van me overnemen. Ik zit vanaf die tijd gewoon met een paar collega’s en met Oscar Freire aan een tafeltje, kan Filippo Pozzato in kleine kring interviewen als ik dat wil, Alberto Contador ontmoeten in zijn hotel en Johnny Hoogerland ieder moment van de dag aan de telefoon krijgen.

Tom Boonen, oké. Maar verder heb ik nog zelden een wielrenner met capsones gezien.

1 reactie

Opgeslagen onder Actueel, Columns, Wielersfeer

Een Reactie op “Tom Boonen, oké, maar verder zelden een wielrenner met capsones gezien

  1. Tom

    Bovendien zijn de capsones van Boonen inmiddels wel geaccepteerd.

Geef een reactie

