Watertorenoverleg zit eerste rang bij Giro-etappe in Middelburg

Frits Bakker

AXEL – Mijn vrienden van het Watertorenoverleg in Axel, die voetbalgek zijn, ook veel van wielrennen weten, maar vooral gecharmeerd zijn van de ambiance tijdens sportwedstrijden, zitten straks eerste rang als de Giro-etappe in Middelburg aankomt. Ik heb er mijn relaties niet voor moeten aanspreken, gelukkig maar, want dat zou niet eerlijk zijn. Het is gewoon toeval geweest. Mijn collega Carla woont op nog geen vijftig meter van de einstreep in Middelburg. Op een dag zei ze: ,,Wil je niet bij mij komen kijken, van boven kijk je zo op de finish?”

Ik dacht gelijk aan mijn vriendenclubje, want zelf zit ik die dag in koers voor de krant. En ik vroeg: ,,Hoe veel mensen zou je kunnen hebben, ik weet er wel een paar die graag willen komen.” Ach, zei Carla, maakt niet zo veel uit, we hebben plek zat.”

En zo is het inmiddels geregeld. De Club van tien, die elke donderdagavond onder het genot van drankjes en hapjes, de problemen in de wereld, het voetbal, het wielrennen en de politiek bespreekt, komt maandag 10 mei naar Middelburg. Ze hebben een arrangementje geregeld met Carla, die via de catering een Italiaans menu heeft laten samenstellen met aangepaste wijnen. Mijn vrienden zijn er dolgelukkig mee.

Het Watertorenoverleg brengt een toost uit op een geslaagde dag in de Giro.

 

Ze hebben al eens eerder zoiets gedaan, toen de Tour de France een jaar of vijf geleden in Gent aankwam, waar Gert Steegmans sneller was in de sprint dan zijn kopman Tom Boonen. Het Watertorenoverleg stond op vijf kilometer van de aankomst, had een arrangement bij Pietje Pek, een vermaard restaurant vlak bij Drongen, en beleefde een heerlijk dagje.

Dat zal in Middelburg niet anders zijn, sterker nog, het wordt nog mooier. Want stel dat het prachtig weer is, dat ze zo maar naar buiten kunnen wandelen bij Carla en op twee minuten aan de finish staan. En dat ze achter in de tuin bij Carla lekker kunnen aanschuiven aan een lange tafel om de uitgebreide lunch te gebruiken, op een steenworp van de finish.

Wat zullen ze er nog weken over napraten, mijn vrienden, realiseer ik me nu. En wat vind ik het jammer dat ik er zelf niet bij kan zijn, maar we hebben met de krant een jaar naar de Giro toegeleefd, dan kun je op de dag dat hij komt natuurlijk niet verzaken. Trouwens, dat lijkt me ook een topdag voor een Zeeuwse journalist: vanaf de start in Amsterdam in de karavaan van volgers, dicht op het peloton, over de Zeeuwse eilanden, de Stormvloedkering, over Walcheren, door Vlissingen naar Middelburg.

En vlak voor de eindstreep even zwaaien naar mijn vrienden die in een Viploge kunnen toekijken. Met dank aan Carla en haar man, die hun huis voor een dagje beschikbaar stellen. Hulde daarvoor.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Giro, Ronde van Italie in Zeeland, Wielersfeer

Geef een reactie

