We leven met zijn allen naar een prachtige Giro toe

Frits Bakker
MIDDELBURG – Hoe komen wij, op de krant, de laatste dagen voor de start in de Girosfeer? Vraag het maar eens aan Jan Dagevos, de chef sport, die bijna elke dag vergaderingen houdt, planningen maakt, de verslaggevers op pad stuurt en de bijlages aanstuurt. Ik benijd hem niet in deze dagen, maar gelukkig is hij een paar weken geleden meegereisd om een sprankje van de Italiaanse wielerambiance mee te krijgen.
Ik reis zelf morgenavond al af, om donderdag de accreditaties van de krant op te halen en de laatste hand aan de Giro bijlage van vrijdag te leggen. Dat wil zeggen: we moeten nog één actuele spread (dubbele pagina) schrijven om de bijlage compleet te maken. We hebben gezocht naar een balans tussen historische verhalen, met legendes als Coppi, Bartali en Merckx en interviews, een beschouwing over de kanshebbers en een interview op de laatste dagen voor de start.

Ivan Basso, één van de kanshebbers om de Giro te winnen. foto Frits Bakker

Dat doen ze goed hoor, de organisatoren van de Ronde van Italië. Wij kregen gisteren een keurige uitnodiging binnen, dat we op donderdag om vijf uur worden verwacht in het Tripolis gebouw in Amsterdam. Daar kunnen we, man op man als het moet, interviews doen met Cadel Evans, Ivan Basso, Damiano Cunego, Gilberto Simoni, Stefano Garzelli, Carlos Sastre en Alexandre Vinokourov. Toe maar, alle kopstukken bij elkaar, zullen we maar zeggen.
Hoe zou het met Willem van Kooten zijn, de man die regisseert vanuit het stadhuis in Middelburg, denk ik af en toe. Al zo lang aan het aftellen en een perfectionist: niets mag er mis gaan op de dag dat de Giro komt. Hoe zou het met Albert de Vries zijn, de sportwethouder en kopman van de lobby. En met Manon Veroude en Rianne van Iwaarden, die ook meereisden met de lobby naar Milaan en zowat de sidekicks waren van Yolanthe tijdens de presentatie in de RAI studio’s. ,,Ik leef op een roze wolk”, smste Manon mij vorige week. Maar de spanning stijgt met de dag. 
Ik had een gedicht, dat een Italiaanse wielersupporter van Marco Pantani heeft geschreven, voorgelegd aan een vriend met een Itaiaanse achtergrond, die het op zijn beurt weer aan zijn vader heeft voorgelegd, die niet zo goed Nederlands spreekt. De vertaling alleen al was prachtig. ,,Het is ook mooi verwoord zo”, schreef Rianne, die lang in Italië heeft gewoond en de taal feilloos spreekt.
Verder schreef ze ons ook: ,,Leuk dat de PZC zo veel aandacht aan de Giro besteedt, en geweldig die uitgave in het roze gisteren. Ik heb laaiend enthousiaste reacties gekregen uit Italie. Ze willen graag de krant hebben, dus ik neem hem morgen mee naar Amsterdamj (en wat een zure reacties op de pzc-website, zeg).”
 

Manon Veroude (links) en Rianne van Iwaarden als sidekicks van Yolanthe tijdens de presentatie van de Giro in Milaan. foto Frits Bakker

Ze besluit met: ,,Vanaf morgenavond spring ik op de “Giro-circus-trein”, waar ik als tolk het hele Italiaanse gezelschap zal volgen. Ik zit dus in het hol van de leeuw, hahaha.” Om nog maar eens aan te geven wat de Giro heeft losgemaakt in Middelburg.
Vanavond haal ik bij een collega de stickers op van de PZC, die ik voor de etappe naar Middelburg op de auto ga plakken. Beetje reclame voor de krant, zogezegd. Cees Priem denkt ook met ons mee. Hij bood ons in Italië, voor de start van Milaan-Sanremo, aan om mee te rijden in de reclamekaravaan. René Schrier, mijn collega op de krant (en vooral ook op dit wielerweblog) heeft de prachtige taak om de krant te promoten en krijgt een uur voordat de renners voorbij komen de gelegenheid om sfeer te proeven op de route.
Vandaag nog even een verhaal over de kanshebbers aanpassen, want ik had Franco Pellizotti van Liquigas een plaats op het podium voorspeld. Dat gaat dus niet door, want de blonde krullenkop heeft zich in de aanloop naar de Giro vergrepen aan stimulerend spul. Daar lijkt het tenminste op met de wisselende bloedwaarden die zijn biologisch paspoort tonen. Weg kansen, schande voor de ploeg.
Morgen naar Amsterdam dus, heerlijk om het weer allemaal van dichtbij mee te maken. Wij zijn er klaar voor, het kan niet snel genoeg beginnen.
  
  
 
Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Giro, Ronde van Italie in Zeeland, Wielersfeer

Geef een reactie

