De PZC is in de koers

door René Schrier

Het gaat er nu toch echt van komen. Voor het eerst sinds lange tijd komt er weer een grote wielerronde door Zeeland. Met zelfs een finish in Middelburg. Maandag is het zo ver, maar de roze wolk van de Ronde van Italië hangt al enige tijd over Zeeland.  Eerder dan verwacht zal ik kennismaken met het Giro-circus.

Collega Frits Bakker is al in Amsterdam waar zaterdag het startschot zal worden gegeven en ik ga me morgen melden. Frits en ik hebben al heel wat Tour-starts voor de PZC gedaan en vorig jaar september de start van de Ronde van Spanje in Assen. En deze keer dus de Giro. Ik was er voor de verhalen achter en rond de schermen en Frits pakte het meer sportieve deel aan.

Deze keer leek het ons aardig eens een keer een kijkje vanuit het binnenste van de reclame karavaan te geven. Dus dat wordt maandag mijn taak.

Toen Frits en zijn chef Jan Dagevos onlangs in  Milaan waren ter voorbereiding op de Giro kwamen ze tot de conclusie dat allerlei kranten en omroepen met herkenbare wagens in de koers zaten. En terwijl de PZC al jarenlang bij de Tour de France aanwezig is, is dat waarschijnlijk bij het passeren van het circus niemand opgevallen. Dat moet anders als we door Zeeland rijden, was de conclusie. Daarom maandag twee herkenbare PZC-auto’s in koers. Een in de reclame karavaan en Frits ergens in de koers als altijd.

Nu had ik gedacht rustig zondagmiddag richting Amsterdam te rijden, eventueel via finishplaats Utrecht. Dan zou ik wel ergens mijn accreditatie op kunnen halen en maandag geheel gereed zijn. Dat pakte dus anders uit. Vanmiddag bleek dat ik morgen aanwezig moet zijn bij een  veiligheidsinstructie voor alle chaufeurs uit de reclame karavaan. In het gebouw Tripolis moet ik me melden. Een instructie in het Italiaans, maar met een tolk. Dat wordt nog wat.

Frits en ik hebben al ervaring met het rijden in de Tour de France, dus we zijn wel wat gewend. Maar ik vind het een goede zaak dat aan het aspect veiligheid goed aandacht wordt besteed. Dus ik ben aanwezig in Amsterdam. Kost wel erg veel tijd voor een instructie van maximaal een uur, maar dat is het wel waard.

Ik weet nog dat ik er bij het rijden op het parkoers van de Tour de France, tussen bijvoorbeeld de reclame karavaan en het peloton in, nooit gerust op was. Ik koos nogal eens het midden van de weg omdat ik voortdurend rekening mee hield dat er wel eens een kind de weg zou kunnen rennen. Terwijl we op dat moment niet eens in de reclame karavaan zaten.

Het reclamecircus van de Giro stelt veel minder voor dan dat van de Tour de France, zeker in Nederland. Veel Italiaanse bedrijven haken pas aan als de Giro voet op eigen bodem zet. Wat dat betreft krijgen de mensen zondag 4 juli meer spektakel dan aanstaande maandag. Maar het blijft een leuk vertier voor de wachtenden langs de route.

Ik daag de mensen onderweg uit. Maak een foto van de auto’s van de PZC, dus van Frits en mij, en stuur hem op naar foto@pzc.nl. Op dit blog maken we er een collage van en wie weet verschijnt hij in de krant. Hoe de auto’s er uit zien verklap ik niet helemaal, maar op de motorkap staat in ieder geval in duidelijke letters PZC.  En ook de zijkant is heel herkenbaar.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Giro, Ronde van Italie, Ronde van Italie in Zeeland

Geef een reactie

