Twee weken Giro gevolgd, weinig tijd om te bloggen

Girobaas Angelo Zomegnan, beetje boos, daarna weer beste maatjes. foto Frits Bakker

Frits Bakker

TERNEUZEN – Voor de vaste volgers van dit weblog is een excuus op zijn plaats. Wij hebben ons voor de krant een paar weken intensief ingezet voor de Giro, hebben de koers op de voet gevolgd, veel interviews gedaan, die u in de PZC natuurlijk wel kon volgen, maar het weblog is er even bij ingeschoten. Dat moeten we in de komende weken maar weer eens inhalen, want we hebben veel te vertellen. Het zijn niet alleen de Nederlandse etappes geweest die ons hebben geboeid, ik heb zelf met een groepje fietsers ook een paar etappes in Toscane gevolgd. Dat is de moeite absoluut waar geweest. Ik kon meteen ook inschatten hoe het verschil was tussen de etappes hier en in Italië zelf.

De eerste vaststelling moet zijn: ik vond de Nederlandse etappes mooier als het om de ambiance, de sfeer en de drukte onderweg ging. Vooral de etappe van Amsterdam naar Utrecht en daarna van Amsterdam naar Middelburg waren een heerlijke belevenis. Duizenden mensen zwaaiden ons onderweg toe, zoals dat vaak ook in de Tour de France gebeurt. En omdat we voor het eerst een PZC-sticker op de auto hadden, hoorde je vaak mensen roepen: ,,Hé, daar, de PZC ook in de Giro…”

René heeft een voorzetje gegeven dat ik nog even wil inkoppen. Ik ben een klein beetje uit de koers gestuurd ja in de etappe van Amsterdam naar Utrecht. Dat kwam zo. Ik krijg in de Tour de France al sinds jaar en dag een groene sticker, die het ons toelaat om in de koers mee te rijden en op aanwijzing van de jury heel dicht op kopgroepjes te rijden. Ik start meestal voor de koers uit, totdat ik op de Tourradio hoor dat er een kopgroepje verder dan twee minuten weg is gelopen, zet de auto even aan de kant en sluit aan bij de kopgroep.

Dan zie je pas echt iets van de koers, want meestal zitten er achter dat leidersgroepje in het begin alleen een jurywagen en een neutrale materiaalwagen. De jury voorin in de koers vindt het ook nooit een probleem dat we af en toe de kopgroep passeren en ons weer laten terugzakken, omdat het in de eerste helft van een etappe meestal heel rustig is en ervaren jurykorpsen niet snel in paniek raken.

Tot zo ver niets aan de hand. Maar in de Giro lag het wat anders. Ik kreeg ook daar een groene sticker, stond er niet bij stil dat het geen sticker was om dicht op de koers te volgen en reed niets vermoedend achter de kopgroep aan. Daar trof ik bijvoorbeeld ook Cees Priem, die alleen in zijn auto volgde en waarmee ik wat gesprekjes voerde over de drukte onderweg. We reden de kopgroep een keer voorbij net voor de Grebbeberg en niemand reageerde.

Toen we dat kilometers verder nog een keer deden, kwam opeens de Girobaas, Angelo Zomegnan, naast me rijden. ,,You stop”, klonk het nogal dreigend. Ik keek hem eens verbaasd aan, gaf nog wat gas bij en reed in een hoog tempo achter Cees Priem aan de kopgroep voorbij. We zagen de Girobaas niet meer terug, wel een jurywagen, waaruit ook nogal wat kwade blikken in onze richting werden geworpen.

Ik was me nog altijd van geen kwaad bewust, maar later die dag, na de etappe in de perszaal, kwam Zomegnan even naar me toe om me toe te spreken. Met die groene sticker, zei hij, mag je niet binnen de koers rijden. Dat is alleen toegestaan aan mensen van l’Equipe en la Gazetto della Sport, maargeen andere kranten, zeker niet uit Nederland. Ik knikte hem eens vriendelijk toe, hij glimlachte en alles was weer opgelost.

Ik ben hem een dag later in Middelburg weer tegen het lijf gelopen, waar hij één en al glimlach was. En in Toscane begroette hij me als een soort vriend en sprak hij nog eens zijn bewondering uit over de Nederlandse etappes. Nee, bij Zomegnan kunnen wij niets verkeerds meer doen.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Amstel Gold Race, Giro, Ronde van Italie, Ronde van Italie in Zeeland

Geef een reactie

