Ik ben nu een fan van Gert Dockx, of van zijn moeder

René Schrier

Het is koud op de alp. Op een groot scherm zie je dat de renners op weg zijn. Nog enkele tientallen kilometers. Zij rijden in de zon, maar  boven op de Alpe d’Huez glijdt de mist langzaam over de finishlijn.  De schaduwen van de leegstaande appartementengebouwen worden steeds langer. De enkele honderden toeschouwers hebben een comfortabel plekje gezocht in afwachting van de aankomst van de coureurs.

Wachten op de Alpe d'Huez foto Marieke van de Weghe

Naast me wordt ineens een Vlaams gezelschap zeer opgewonden.  Een vrouw die naast met in het gras zit springt overeind. Mobiele telefoons gaan. ,,Hij zit er bij, ’’ hoor ik haar zeggen. Het gaat kennelijk over een renner die in de achtervolgende groep zit achter de koplopers in de rit van Crolles naar L’Alpe d’Huez. Ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en vraag haar wie het doelwit van hun enthousiasme is. Ze noemt de naam Gert Dockx. Ik zeg dat ik nog nooit van die renner gehoord heb en ze zegt dat hij uit België komt, alsof dat een excuus is. Dat had ik al begrepen uit de Vlaamstalige reacties om me heen. Gert Dockx  rijdt voor het team HTC Columbia Riders.

Ik hoor achter me zeggen: ,,Als Contador maar eens zou demarreren en hij mee zou mogen gaan. Hij zou niets liever willen.’’ De achtervolgende groep met Dockx komt steeds dichterbij. De spanning onder de Vlamingen loopt op. Maar Dockx is vooral in beeld als transporteur van bidons voor zijn ploeggenoten. Ze zijn al blij dat hij er bij zit. De spanning wordt te veel. De man vraagt de vrouw naast me: ‘zullen we naar beneden gaan om hem aan te moedigen.’

Het lijkt me gekkenwerk. We zitten op 100 meter de van de finish en alle wegen zijn afgesloten. Wie gaat tegen de richting van de koers in de Alpe d’Huez af als het Critérium du Dauphiné in volle vaart aan komt stormen.

De vrouw staat op en ik vraag haar: ,,Bent u zijn moeder?

Ze veegt het dorre gras van haar achterste en zegt met een beetje een verontschuldigend knikje van haar hoofd  ‘ja’. Alsof ze zich er een beetje voor schaamt. Ik had die vraag gesteld en ik wist het antwoord al. De liefde van een moeder voor haar zoon die zich de Alpe d’Huez opsleurt.

Vanaf dat moment ben ik onvoorwaardelijk fan van Gert Dockx uit Rijkevorsel vlakbij Antwerpen. Daar woont trouwens ook George Kooymans de gitarist van de Golden Earring, maar die kan dan weer niet de Alpe d’Huez opfietsen.

Gert Dockx werd uiteindelijk 37-ste op de alp op 8 minuten en 4 seconden na winnaar Contador. Niet slecht en in dezelfde tijd als Bram Tankink die een dag daarvoor nog de bolletjestrui aanhad van de beste klimmer.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel

Geef een reactie

