De Delta Tour Zeeland heeft gewoon een paar jaar tijd nodig

Frits Bakker

TERNEUZEN – ,,Wie is die meneer toch, die ons al die dagen zo kwaad aankijkt”, vroeg de Belgische collega aan me tijdens de Delta Tour. Ik zei: ,,Ach, da’s de man die gaat over de renners, die niet zo goed tegen kritiek kan over de kwaliteit van het rennersveld en die normaal gesproken ook al niet zo vrolijk kijkt.” Het mag toch wel gezegd worden dat de Delta Tour dit jaar geen beste bezetting had, dat het een veredelde clubwedstrijd was tussen de ProTourteams van Garmin en Rabobank en dat de koers zelf ook niet uitblonk door strijd.

De Delta Tour Zeeland, vind ik zelf, heeft gewoon een paar jaar tijd nodig om te groeien op de kalender. De topploegen moeten eerst maar eens  ontdekken dat het een prachtige koers is, dat ze hier ook, zoals Tyler Farrar het zondag na de slotetappe zei, de Tour de France in alle rust kunnen voorbereiden. En dat er in die drie edities tot nu toe toch al een paar aardige winnaars op het podium staan.

Tyler Farrar, voor het tweede jaar winnaar van de Delta Tour. foto Marc van Hecke

De Delta Tour heeft een beetje te lijden onder zijn ambities van het eerste uur. David Luteyn, de uiterst aimabele voorzitter, Ronald Apers, de nukkige vice voorzitter die over het rennersveld gaat en het professionele organisatieteam dat er achter staat, hebben uitgesproken dat de Delta Tour binnen een paar jaar tot een grote internationale koers moest uitgroeien. Dat is nog niet gebeurd.

Het is de organisatie ook niet kwalijk te nemen, omdat de tijd (en de crisis) niet zo meewerkt en omdat een wedstrijd te tijd moet krijgen om te groeien. We moeten even geduld hebben, zullen we maar zeggen. Dat neemt niet weg dat er best wat kritisch gekeken mag worden naar een peloton waarin alleen Rabobank en Garmin de dienst uitmaken en de rest bijna kansloos meerijdt.

En dat Rabobank er een passieve koers van maakt, geen intenties toonde om de leider in de koers aan te vallen en zich zondag op de kasseien te snel neerlegde bij de suprematie van de Garmins, dat maakte van de Delta Tour 2010 ook geen topwedstrijd. Dat wordt alleen beter als er vier of vijf ProTourploegen komen, die aan elkaar gewaagd zijn en de wedstrijd attractiever kunnen maken.

Maar organisatorisch was de conclusie van deze Delta Tour: een geweldige entourage, een professionele uitstraling aan start en finish, een team dat goed op elkaar was ingesteld en dat voor iedereen klaar stond.

Hulde dus voor Jelle, Kees, Freddy, Willem, Eddy, Miel, Anton, Art en al die andere bestuurders die er voor ons (de volgers) een prachtig weekeinde van hebben gemaakt.

Advertenties

5 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Delta Tour Zeeland

5 Reacties op “De Delta Tour Zeeland heeft gewoon een paar jaar tijd nodig

  1. Toch pleit ik voor een aantal veranderingen. Een langere proloog bijvoorbeeld. Waardoor het de etappes erna minder een secondespel wordt en de koers aantrekkelijker omdat de verschillen groter zijn, waardoor er minder ploegen belang hebben de boel bij elkaar te houden. En ik zou kiezen voor 2 ritten boven de westerschelde en 1 in Zeeuws-Vlaanderen ipv andersom. De Delta profronde (1.1) was immers niet voor niks een niveau hoger dan OZ wielerweekend. (2.1).

    • fbakker

      Ik had het er toevallig met Joannathan Duinkerke over vanmiddag tijdens de koers in Belsele. Die kwam met hetzelfde voorstel, mooi man. Zou een verbetering kunnen zijn ja.

  2. Een lange tijdrit aan het begin legt dan misschien de ritten erna niet lam, het klassement is dan al gemaakt omdat de verschillen te groot zijn. Ik zou zeggen, haal de tijdrit eruit en maak er een rit-in-lijn van. Dan worden het 3 ritten zoals bv de 3-daagse van West-Vlaanderen.

    Ik twijfel alleen ernstig of de Delta Tour hogerop kan en gaat komen. Ik ken geen één 3 daagse die een Pro-Tour wedstrijd is. En eigenlijk begrijpelijk, want het hangt overal tussenin.

    Is het voor de organisatie misschien geen idee om 2 eendaagse koersen te organiseren. Vooral in Belgie wordt dit gedaan (bv Brabantse Pijl en Parijs Brussel). Zo is het mogelijk om 2 wedstrijden te organiseren die beiden een eigen smoel krijgen. De ene in Zeeuws-Vlaanderen, over de prachtige kasseistroken. En een machtige waaierkoers over midden en noord Zeeland in september.

    Ik ben bang dat de organisatie anders in de komende jaren weinig stappen vooruit gaat doen terwijl dit hoog op de agenda staat.

    • fbakker

      Ben het helemaal met je eens, Mark, dat de organisatie iets moet bedenken om de koers een nieuwe impuls te geven. En misschien is het niet zo’n slecht idee, twee keer een eendaagse wedstrijd op twee totaal verschillende dagen. Gewoon even de kalender aftasten om een goeie datum te vinden.

  3. Maar is de ambitie ProTour of is de ambitie buiten categorie van de Continental Tour? (2.HC) Want dat is ook een stapje hoger. De 3daagse de Panne is ook dat niveau en tevens een driedaagse. (en hebben ook tijdrit) Maar inderdaad, ik denk ook niet dat het gaat lukken als er niks veranderd. En die datum is de laatste 15 jaar al zo vaak verandert door de Delta profronde destijds, dus dat zal ook niet eenvoudig worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s