De Tour in de Pyreneeën, een hommage aan een legende

Frits Bakker

POUZAC – De Tour de France is nog niet eens gestart in Rotterdam, nog niet eens door Zeeland gereden en toch maken wij al grote plannen voor een verblijf van een week in de Pyreneeën. Het eeuwfeest wordt er gevierd door de Tourdirectie, omdat de ronde voor het honderdste jaar door de Pyreneeën rijdt. En wij willen er bij zijn. We hebben een vriendenclubje gevormd, nemen de fietsen mee, tenten en hebben plaatsen op een camping gehuurd aan de voet van de Tourmalet. Dat wordt het hoogtepunt van de Tour, twee dagen op de Tourmalet, op dinsdag 20 juli en op donderdag 22 juli.

Op de flanken van de Tourmalet zullen dit jaar prachtige gevechten worden geleverd in de Tour.

Wij vertrekken een paar dagen eerder, omdat we ons eerst lekker installeren en een paar dagen de omgeving gaan verkennen. De Col d’Aspin ligt in de planning, de Peyresourde, misschien vanuit Lourdes nog een keer naar Hautacam, waar Bjarne Riis ooit een kavalerietocht reed die hem de Tourzege en de reputatie van Mister zestig opleverde.

Ik moet toegeven dat ik absoluut geen getalenteerd klimmer ben, zeker niet zoals de meeste jongens die meegaan. Maar ik kijk er wel naar uit als naar een spannende vakantie. De Tourmalet heb ik één keer eerder beklommen, in een jaar dat ik nog nauwelijks kilometers had gemaakt. Ik herinner me dat ik in mijn eigen tempo, tussen al die mensen die op de doorkomst van de Tour stonden te wachten, naar boven kroop. De stop onderweg, vier kilometer onder de top bij La Mongie, had ik nodig om de laatste krachten op te doen.

Het zou nu wel iets beter moeten gaan, omdat ik al heel wat jaren zo’n acht tot tienduizend kilometer per jaar rijd. Ik reed, toen we een paar weken geleden een weekje in Toscane waren voor de Giro, weliswaar nog niet in een soepele tred omhoog, maar ik zie er ook niet meer als een berg tegenop als het een kilometer of tien omhoog gaat.

De Tourmalet en al die andere Pyreneeënreuzen zijn natuurlijk van een ander kaliber, maar alleen al de historie van de Tour moet een klimmer met mijn kwaliteiten een beetje vleugels geven. Kijk alleen maar eens naar de zestiende etappe, van Bagneres de Luchon naar Pau, met de beklimmingen van de Peyresourde, de Aspin, de Tourmalet, de Soulor en de Aubisque. Als dat geen koninginnerit is.

Eddy Merckx na één van zijn legendarische triomftochten over de Tourmalet.

Ik las in Wielerrevuel dat Eddy Merckx er in 1969 een legendarische etappe reed, met dezelfde beklimmingen en de concurrentie helemaal kwijtreed. Daarom heeft Tourdirecteur Christian Prudhomme deze etappe een hommage genoemd aan de vijfvoudige Belgische Tourwinnaar.

Daarna volgt een rustdag in Pau en op donderdag, in de zeventiende etappe op donderdag 22 juli, keert het peloton terug naar de Pyreneeën met de Marie Blanque, de Soulor en tenslotte de klim naar de Tourmalet waar de aankomst is.

Wij zullen het allemaal verkennen voordat het zo ver is. En ik denk dat we met honderdduizenden toerfietsers zullen neerstrijken in het gebied waar de Tour de France van 2010 met kopstukken als Alberto Contador, Lance Armstrong, Andy en Franck Schleck en Cadel Evans beslist zal worden.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Tour in Zeeland, Tourstart in Rotterdam

Geef een reactie

