Wie is Grega Bole?

door René Schrier

Ik was de laatste dagen op mijn manier met mijn Tourtoto bezig. En ik had aan collega Frits gevraagd of hij nog een goede tip voor me had. Aanvankelijk kwam hij met iemand die niet bleek mee te rijden met de Tour van dit jaar, maar dat was geen opzet.  Daar ben ik zeker van. Daarna kwam een alternatieve naam: Grega Bole. Een Sloveen, een sprinter.

Ik had er nog nooit van gehoord maar ik houd wel van een avontuurtje op mijn Tour-totolijstje.

Bij de bus van RadioShack is de meeste belangstelling. Hoe zou dat toch komen? foto René Schrier

Vanmiddag was ik in Rotterdam en zag ik de renners warmdraaien voor de proloog van de Tour de France. Dat was het moment – vond ik – om eens nader kennis te maken met Grega. Bij de bus van Lampre – de ploeg waar hij voor rijdt – waren twee renners aan het warmdraaien. Omdat ik dus  erg slecht in het herkennen van gezichten ben, had ik geen benul wie het waren. Daar kom ik in een volgende aflevering van het blog nog op terug.

Een begeleider vertelde me dat Bole nog in de bus was, maar hij wilde hem wel even halen. Inderdaad kwam de 24-jarige coureur vrij snel daarna naar buiten.  De 24-jarige renner leek een beetje verbaasd over de belangstelling van een Nederlandse journalist.

Grega Bole foto René Schrier

Ik vroeg hem naar zijn aspiraties. Hij had er zelf een duidelijk, een beetje een bescheiden, beeld van. Massasprints zal hij niet winnen, zei hij. Daarin doen toch sterkere mannen mee. Vooral de naam van zijn ploeggenoot Petacchi bezoemt hem ontzag in. Al was hij het wel met me eens dat die ookwel een beetje op leeftijd begint te raken.

Nee Grega zag meer in ontsnappingen met een groepje. Daarin heeft hij meer kansen, denkt hij zelf. De groene trui lijkt hem dan ook nog wat te hoog gegrepen.

Een bescheiden jongeman die Grega. Ik hoop dat Frits gelijk krijgt Niet alleen voor mijn toto.

2 reacties

Opgeslagen onder Tour de France

2 Reacties op “Wie is Grega Bole?

  1. Joost Kok

    Ter info: Grega Bole is een Sloveen, geen Slovaak.

Geef een reactie

