Zeeuwse Touretappe in een fantastische sfeer

Frits Bakker

GOES – De Zeeuwse Giro-etappe was een doorslaand succes, de Zeeuwse Touretappe moest er vandaag niet voor onder doen. Het enige verschil was natuurlijk dat het Tourpeloton door Zeeland reed en naar België vertrok, terwijl de Giro een stop maakte in Middelburg. Maar in toeschouwers en sfeer kon de Tour de France minstens wedijveren met de Italiaanse ronde. Wat was het druk vandaag, vanaf Schouwen tot Beveland, vanaf de Brouwersdam tot de bocht bij Hoogerheide. En wat was er een fantastische sfeer onderweg.

Ik heb de etappe zelf meegereden in mijn auto, waarmee ik ook in de volgende etappes ga volgen. En af en toe reed ik door dikke rijen met heel veel juichende en enthousiaste mensen. Het Zeeuwse publiek kwam massaal opdagen op deze zonnige zondag, in Belgische Vlaanderen was het misschien nog wel drukker. Ik heb het zelf aan den lijve meegemaakt, toen ik tussen Putte en Antwerpen de drie koplopers van de jury moest passeren. De voorsprong van Lars Boom en zijn twee medevluchters slonk op dat moment tot onder de drie minuten.

De jury op de motor kwam me vriendelijk, maar dringend zeggen dat ik de drie koplopers snel moest passeren. Dat heb ik geweten ook. Hij stuurde me vooruit in Stabroek, waar het publiek zo opdringerig was, dat er veel mensen net als op een berg tot op de weg stonden. Ze lieten een klein gaatje over voor de renners. En daar moest ik de drie koplopers passeren…

Ik het heb gedaan, omdat het moest, met ware doodsverachting. Toen ik naar Frans Maassen keek, bij het passeren van de Raboauto, zag ik dat hij even een teken maakte van: wat ben jij nou aan het doen? Maar als het moet van de jury in de Tour, dan kun je maar beter de bevelen opvolgen. Het zou niet voor het eerst zijn dat ik een paar dagen uit koers zou worden gestuurd.

Het is goed afgelopen, ik heb met de moed der wanhoop, met het zweet in mijn handen, net vóór de kop van de wedstrijd gehaald. Maar soms denk je dan wel eens dat het onverantwoord was.

Het was trouwens ook het begin van een hectisch slot, waarin de sprint nogal wat slachtoffers kostte. Dat stond in schril contrast met de prachtige doorkomst in Zeeland, waar de mensen van ’s morgens vroeg heerlijk in het zonnetje langs de weg zaten, in campers, met fietsen, te voet, het was prachtig om te zien.

Ik sprak even met twee jongens, Patrick van Lieshout en Peter van der Vleuten, die uit Helmond komen en de camping hadden verlaten om de reklamekaravaan te zien. Dansend en springend stonden ze langs de weg. Kick Gommers uit Haarlem stond een paar kilometer na Goes bij wijze van grap in zijn Raboshirt met een wiel omhoog te zwaaien naar de auto’s die passeerden. En in Goes was de drukte nog het meest indrukwekkend: een volle tribune, versierde huizen, ook weer rijen ik.

De Tour de France heeft net als de Giro een geweldige indruk achtergelaten. Ik sprak zo maar een wielerfan die het aardig samenvatte: ,,Het geeft gewoon een kick, een prachtig gevoel, om de karavaan voorbij te zien trekken en de renners voorbij te zien razen. En ook al moet ik er uren voor reizen en wachten om ze in twee minuten te zien passeren, ik heb het er allemaal voor over.”

Met de volgauto langs Lars Boom op weg naar Antwerpen.

De reclamekaravaan over de Stormvloedkering.

Picknicken in afwachting van de renners.

Twee Haarlemse jongens zwaaien in de buurt van Goes met een wiel naar voorbijgaande auto's.

Oranje-supporters in de laatste kilometers door Zeeland.

De volle tribune in de binnenstad van Goes.

5 reacties

Opgeslagen onder Actueel, Tour de France, Tour in Zeeland

5 Reacties op “Zeeuwse Touretappe in een fantastische sfeer

  1. Mark

    Wat leuk om onszelf terug te vinden op internet. Ikzelf ben één van de twee gekken die met het voorwiel stonden te zwaaien alsof we een lekke band hadden. Is er ook nog een vergroting te verkrijgen ergens?

    • rschrier

      Ik denk dat Frits wel een plaatje door wil sturen als je even je e-mail adres naar ons stuurt.
      René

      • Het was een geweldige sfeer onderweg
        Ik heb bij Frits een stuk in de auto gezeten en die omschrijving met ware doodverachting klopt helemaal met 70 km per uur langs de kopgroep moeten rijden tussen publiek dat een gaatje liet van amper 3 meter breed was bijna niet te doen .Maar wel leuke ervaring zo’n stuk toeretappe

    • fbakker

      Stuur me je mail even, jongens. Dan zal ik de foto’s naar jullie doormailen.

  2. theo

    erg leuk dat we er op staan, was erg leuk om mee te maken de tour in zeeland

Geef een reactie

