Saluut aan Lance Armstrong

door René Schrier

Ik ben niet iemand die snel iets op een PZC wielerblog schrijft over allerlei zaken die iedereen al via de televisie veel beter kan volgen. En zeker al niet als het over Lance Armstrong gaat. Daarover heeft iedereen een mening. En niemand zit te wachten op die van mij. Het feit dat hij een week geleden door deze provincie fietste verandert daar niet echt veel aan. Dat maakt Armstrong niet veel Zeeuwser.

Vorig jaar nog stoer in Monaco. foto René Schrier

Maar die keren dat ik in de Tour de France was en Armstrong daar ook steeds in Parijs op het ere-schavot stond, dat gaf me toch wel te denken. En nu gooit hij de handdoek in de ring. Wat mij betreft had hij dat in 2005 al mogen doen.

Vooral de laatste keer. Zeven keer winnen, ik had er zo mijn gedachten over. Hoe kan dat? Heeft hij een pilletje dat we nu nog niet kennen? Zeven keer achter elkaar. Dat dacht ook de Franse pers.

Ik zou misschien nog niet zo snel wat op dit blog over Armstrong geschreven hebben als ik niet via het Nederlandse  NOS-televisie hoorde dat hij  in Frankrijk zo slecht ligt.

Dat is dus helemaal niet mijn ervaring. De man is vreselijk populair, ook in Frankrijk. Natuurlijk de afgelopen jaren heeft de Franse pers van alles over Armstrong geroepen.  Maar hij won wel zeven keer  de Tour de France en niemand weet hoe hij dat deed.

Toen hij vorig jaar weer na twee jaar weer terugkeerde in het Tour de France peloton kwam hij toch maar weer op het ere-schavot in Parijs. En alle aandacht ook in Frankrijk ging naar Lance Armstrong. Ik heb gezien dat de meeste camera’s steeds bij de bus van Armstrong stonden. En een week geleden in Rotterdam ook nog steeds.

Drukte bij de RadioShack bus bij de start van de Tour in Rotterdam. foto René Schrier

Bij de presentatie van de ploegen ging alle aandacht steevast met luid applaus naar Lance Armstrong uit.

Lance Armstrong is wel degelijk in Frankrijk populair. Wat daar op de NOS-televisie ook over gezegd wordt. Klik  maar eens een internet site van een Franse krant aan. Hij wordt gezien en geëerd als een champion. En ik ben geneigd in hem hetzelfde te zien. Totdat het tegendeel bewezen is.

Ik vind het niet verstandig dat hij vorig jaar weer begonnen is. En daar plukt hij nu de wrange vruchten van. Want ook al viel hij zondag een paar keer, het zat er gewoon niet meer in.

Toch zal hij zich nog een keer laten zien deze tour. Ik ben geen fan van Armstrong, maar ik respecteer hem wel en een roemloze aftocht ligt niet in zijn aard. Misschien toch nog wel een glorieuze etappe-overwinning deze Tour de France.

Het zat hem zondag tegen. Maar ook niet meer dan een aantal andere goede renners. Het ga je goed Lance. En we zijn vast nog niet van je af. Maar dan niet op het zadel van een racefiets.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Tour de France

Geef een reactie

