De Tour wacht toch nooit?

door René Schrier

Ik heb collega’s die weten dat ik wat met de Tour de France heb. En toen ik vanmorgen op kantoor arriveerde wilde een van hen van me weten of ik vond dat Alberto Contador gisteren op Andy Schleck had moeten wachten. De PZC wil het ook al weten in de dagelijkse stelling op de voorpagina en op de website www.pzc.nl

Absoluut niet was mijn antwoord op de vraag van mijn collega. De opzet van de Tour de France is zo snel mogelijk Parijs halen. Dan ga je niet op iemand zitten wachten. Trouwens dan kun je wel blijven wachten op die Schleck. In Spa een keer, gisteren in de Pyreneën weer en morgen heeft hij dan weer een vliegje in zijn oog. Nee, doorgaan en wel zo snel mogelijk. Daar is het in de Tour om te doen.

Trouwens die hele actie in Spa, toen het volledige peloton geneutraliseerd over de finish kwam omdat de broertjes Schleck waren gevallen, stond me ook al tegen. Dat was gewoon een slim georganiseerde tactiek van Bjorne Riis, de ploegleider van de twee Sclecks. Dat kun je wel aan die Riis over laten. Die is als tacticus geboren.

En het heeft gewerkt, want de schade voor het team Saxo Bank bleef beperkt en Andy Schleck heeft dagen in het geel kunnen rijden. Hij had het er trouwens ook zelf al naar gemaakt dat Contador niet zou wachten. Dat hele gedoe eergisteren met die sur place op de bergflank. Ronduit belachelijk. Je zou nog kunnen zeggen, dat hoort er allemaal bij. Het maakt deel uit van het plan, ook weer de tactiek. Dat zal allemaal wel, maar als je zulke grappen gaat verkopen, dan moet je niet verwachten dat er iemand op je wacht als je ketting er afloopt.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Ik weet nog dat Ulrich en Armstrong samen een strijd uitvochten en dat Ulrich viel. Ze reden zij aan zij, Armstrong zag de valpartij en wachtte even. Sportief van hem. Ik weet niet meer wat de verschillen toen tussen beide renners waren, maar dat speelt natuurlijk ook een rol.

Ik kan me ook voorstellen dat de renners de benen stil houden als een renner letterlijk doodvalt. Niet ondenkbeeldig. Mits ze het weten, zou ik het niet ongepast vinden als ze dan besluiten iets te doen, zoals de koers stil leggen. Dan moeten ze het wel weten. Denk maar aan de reactie van Erik Breukink toen hij hoorde dat Fabio Casartelli een dodelijke val had gemaakt. Er zijn dus altijd uitzonderingen.

Maar in de strijd tussen Contador en Schleck, zoals die zich nu afspeelt in de Tour de France, vind ik de reactie van Contador een heel natuurlijke. En die van Menchof ook. Seconden pakken, dat is de bedoeling.

En als het werkelijk zulke flinke kerels zijn worden er vandaag of morgen in de bergen weer verschillen van minuten gemaakt.

2 reacties

Opgeslagen onder Tour de France

2 Reacties op “De Tour wacht toch nooit?

  1. ronald apers

    helemaal met jou eens rene.misschien kan specialized op de rustdag een tandem voor schleck en contador bouwen met de kleuren geel en wit.dan kunnen ze samen de laatste col op met schleck vooraan zodat hij de etappe wint en dan wint hij ook wit en contador de tour zonder 1 rit gewonnen te hebben want zaterdag krijgt hij klop van cancellara.hoelang is dat geleden een tourwinnaar zonder ritwinst?(quizvraag?).
    de andere uitdagers zijn te benauwd om 1 trap teveel te geven in deze ZEEEEEEEEEEEER waardeloze en saaie tour met oersaaie bergritten waar elke dag een groep mag wegrijden.en dan klagen over de moeilijke aanvang.volgende jaren meer windetappes en stenen erin.het zal ze leren.

  2. rschrier

    Inderdaad. Maak er weer een echte Tour de France van. Dus met Alpen en Pyreneën, maar ook met kasseien, een lange winderige etappe langs de kust, kortom alles wat Frankrijk te bieden heeft. En dan hoeven ze wat mij betreft ook niet per sé in Rotterdam of in een ander buitenland te starten. Hoe leuk dat dit jaar ook was, die doorkomst door Zeeland.
    René

Geef een reactie

