Gezellig druk op de Champs Elysées

door René Schrier

Het was weer gezellig gisteren op de Champs Elysées. Maar ook wel erg druk. Het lijkt wel alsof het alsmaar drukker wordt bij de aankomst van de laatste etappe van de Tour de France. Ik had voor de verandering eens iemand meegenomen die eigenlijk niets met wielrennen heeft, mijn 29-jarige dochter. En ik geloof werkelijk dat ze het wel wat vond. Vooral dat je zo dicht bij de renners bent, dat maakt vooral op mensen die kennismaken met de wielrennerij erg veel indruk.

Chacun son Tour foto René Schrier

We raakten verzeild op een tribune die bestemd was voor het initiatief Chacun son Tour, een plan om kinderen warm te maken voor de wielrennerij. Dan krijgen ze een keurige outfit en een geselecteerde groep mag de finish in Parijs. Opvallend dat er trouwens wel erg veel volwassenen ook met zo’n geel shirt rondliepen. Een prima initiatief overigens, al vond ik het niet erg dat jongelui ruimschoots voor de eindsprint ergens anders heen gedirigeerd werden. Wat maakten die apen een kabaal.

Ze waren nog niet weg of de fanclub van Contador en Astana nam zijn plaats in.

Alle reden voor een feestje. foto René Schrier

Die hadden natuurlijk reden tot feesten. Jammer alleen dat ze op de stoelen gingen staan.  Zo rot voor de mensen die daar achter zaten. Maar ja de feestroes zullen we maar zeggen, want verder waren ze niet vervelend. En dat zijn we wel eens anders gewend van feestende Russen. Ja dat zijn het wel niet echt, maar zo ver achter het voormalige ijzeren gordijn gaat het voor mij toch allemaal wel erg veel op elkaar lijken.

Oscar Freire. foto René Schrier

En ja, zo tussen die bussen kom je van alles tegen. Oscar Freire van de Rabo Bank ploeg, die ontspannen staat te praten. Koos Moerenhout die afscheidsinterviews staat te geven.

Blij dat het er op zit. foto René Schrier

Je ziet er dus van alles. Een ploeg die aan de champagne zit en een andere ploeg die blij is dat het er op zit en het liefst zo snel mogelijk uit Parijs weg zou willen. Hoewel Karsten Kroon namens BMC nog een mooie poging deed in de laatste rondjes. Ook een Nederlandse renner die de Tour de France uitreed, terwijl de focus van de Nederlandse pers wel erg op het Rabo team was gericht.

Tussen die bussen ging natuurlijk weer alle aandacht uit naar het team RadioShack van Lance Armstrong. Ik heb er geen behoefte aan tussen die menigte te gaan staan om te wachten op een glimp van ‘the boss’. Ik weet nog steeds niet wat ik van die man moet denken.  Zeven keer achter elkaar de Tour winnen. En dat gevoel wordt alleen maar sterker nu ik in een boek aan het lezen ben genaamd ‘Vuil spel, het systeem Armstrong’. De Volkskrant had over hetzelfde onderwerp afgelopen donderdag nog een twee pagina’s groot verhaal. Als het allemaal waar is wat daarin gezegd wordt dan gaan we Lance Armstrong nog veel in de krant terugzien. En dan zal hij nooit president van Amerika worden, wat hij zo graag wil. Hoewel ik er ook aan toe moet voegen dat op de Nederlandse televisie wel steeds gezegd wordt dat Frankrijk zo tegen Armstrong is. Ik ben het daar niet mee eens. Hij krijgt ook van veel Fransen enorm veel aanmoedigingen.

Ik ga morgen verder, want ik moet ook nog iets kwijt over het geld en de Tour de France.

De drukte voor de bus van RadioShack. foto René Schrier

2 reacties

Opgeslagen onder Tour de France

2 Reacties op “Gezellig druk op de Champs Elysées

  1. Hoi Rene
    Dat is geen foto van Menchov. Hij zou willen dat hij er zo uitzag. Het is Oscar Freire

    • rschrier

      Bedankt, al die Spanjaarden ook. Weer een bewijs dat ik slecht met gezichten ben. Zie het blog enkele afleveringen geleden.

Geef een reactie

