De Ronde van de dode bladeren was erg nat

door René Schrier

Al geruime tijd keek ik op televisie naar de Ronde van Lombardije en iedere keer weer stelde ik vast dat de omgeving van het Comomeer toch wel erg mooi is. Die wat mistige najaarsnevels, een zwak zonnetje dat herfstlicht over het water stuurt en de bruine kleur van dode bladeren. Zo stond ik dus afgelopen zaterdag op een van de bergflanken van het parkoers van de Ronde van Lombardije. Om het allemaal eens met eigen ogen te zien. Ik had het beter kunnen treffen. Zoals iedere wielerliefhebber op televisie kon zien; het water kwam met bakken uit de hemel. En dat terwijl het de dagen er voor nog heerlijk zonnig weer was. De weergoden kunnen oneerlijk zijn tegenover wielrenners en hun fans.

De eerste kopgroep in een bijna nachtelijke beklimming. foto René Schrier

Op een van de eerste beklimmingen, de Loc. Portone, was nog een kopgroep met flink wat voorsprong vooruit. Maar al snel dunde die groep uit en reed de een na de ander in de voorste positie, met uiteindelijk – zoals iedereen heeft kunnen zien – Philippe Gilbert als winnaar.

Ik denk niet dat de renners veel oog hebben gehad voor de schoonheden van het Comomeer. Het was glibberen en glijden. En een van de koplopers, Bauke Mollema had daar duidelijk veel moeite mee. Het kostte hem zijn koppositie.

Heel wat wegen rond het Comomeer, vooral de vierbaanswegen gaan kilometers lang door tunneltjes. Ook de renners moesten er zaterdag aan geloven. Maar ze maakten het nog niet zo zot mee als ik. Ik haalde op een van die vierbaanswegen in een tunnel enkele andere auto’s in en zag ineens helemaal rechts een fietser rijden. En nog wel zonder licht. Levensgevaarlijk. Iemand die kennelijk op weg was naar huis. Het zal wel de kortste weg zijn geweest, maar volgens mij ook de gevaarlijkste.

Jammer dat Vacansoleil niet mee mocht doen. Ik had Johnny Hoogerland nog wel eens in actie willen zien in de koers waarin hij vorig jaar nog vijfde werd.

De laatste koers van het jaar zit er voor de profrenners weer op. Nog een rondje op de Antillen rijden en dan is het weer uitkijken naar de Tour Down Under.

Het peleton in de ronde van de dode bladeren. foto René Schrier

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel

Geef een reactie

