Beelden van de beruchte Passage du Gois uit de tour van 1999

door René Schrier

Over de Passage du Gois, die de eerste dag van de Tour de France van 2011 op het programma staat, is heel wat te vertellen. Trouwens over meerdere punten in het parkoers van de Ronde van Frankrijk van volgend jaar. Een heel opmerkelijk parkoers. Weer Pau in het routeschema. Wat te denken van de Mur de Bretagne. Toen Frits en ik in 2009 het vertrek van de tour vanuit Brest volgden kwamen we met de renners ook over die heuvel, want meer is het niet. Maar wat een volk stond daar. Alsof heel Bretagne was uitgelopen. Ik zal het niet licht vergeten.
En dan de Alpe d’Huez. Ik was er in mei nog voor een aankomst van de Dauphiné. Ze zeggen wel dat het een Nederlandse berg is, maar van alle aankomsten op die berg hebben er nog geen 10 Nederlanders gewonnen.
Ik wil me in deze bijdrage vooral richten op de Passage du Gois. Vandaar onderstaand filmpje, met eerst een stukje geschiedenis van die weg die tweemaal per etmaal onderloopt en daarna beelden van die valpartij die Tourkansen van Michael Boogert dat jaar meteen al de grond inboorden.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel

Geef een reactie

