Druk winterprogramma voor Nick Nieuwdorp

Frits Bakker

YERSEKE – Voor een paar uurtjes training is hij regelmatig naar de wielerbaan van Gent gereisd, hij schuwde het slechte weer in Zeeland niet om lange duurtrainingen te doen en vrijdag trekt hij naar het Spaanse Calpe voor een trainingskamp van tien dagen. Het is een drukke winter voor de 19-jarige Nick Nieuwdorp uit Yerseke, die volgend seizoen in een nieuwe omgeving weer een stapje hoger zet op de wielerladder. Nieuwdorp debuteert in de ploeg van Line Lloyd Foodwear Cycling, waar ook Sander Stiegelis uit Sluiskil op het eind van het vorige seizoen zijn handtekening onder een contract heeft gezet.

Beide Zeeuwse renners krijgen een attractief programma voorgeschoteld in de ploeg die wordt geleid door Jacques Leemans en waar de ex-TVM renner Bert Hiemstra één van de ploegleiders is. Nick Nieuwdorp richt zich met name op de wat zwaardere klassiekers en de korte etappekoersen, Sander Stiegelis is meer de man voor de eendagskoersen.

De nieuwe ploeg van Nick Nieuwdorp voor 2010.

De voorbereiding van Nick Nieuwdorp op het lange seizoen is al op 28 oktober gestart. ,,Ik ben een week eerder begonnen dan gepland, omdat ik ook een week eerder was gestopt, omdat ik me niet zo goed voelde”, vertelde hij vanmiddag na een paar uur training. ,,Het loopt tot nu toe allemaal volgens het programma dat ik me had voorgesteld. Als het eens een dag te veel regende, zoals de afgelopen weken, ging ik maar naar de baan in Gent. Maar zoals vandaag, met die vervelende kou, dat schrikt me niet af hoor. Dan pak ik toch maar de fiets voor een paar uur.”

Ik las op je twitterside dat het met je gezondheid goed gaat.

Nick: ,,Ja, ik heb wat tests gedaan in Antwerpen, omdat ik in de zomer wat last heb van astma. Dat gaat volgens de arts die me daarvoor behandelt de goede kant uit. En dat ik me niet zo goed voelde aan het eind van het seizoen, kwam omdat ik een tekort aan ijzer had. Dat was toen al en is daarna nog iets erger geworden. Het is nu weer op peil gebracht met één pilletje per dag.”

Ga je Johnny Hoogerland opzoeken in Calpe, of ga je apart trainen?

Nick: ,,We zullen Johnny best wel eens tegenkomen daar, maar wij hebben met z’n vieren een eigen appartement gehuurd en trekken daar ons eigen plan. Het is voor het eerst dat ik daar kom, in Calpe, maar ik heb er van wielrenners wel al veel van gehoord. Nick van der Lijke gaat ook mee, met Wilco Kelderman en Rutger Schellevis. Het is vooral een klimstage, omdat er in die omgeving nogal wat bergjes liggen.”

Hoe ziet jouw nieuwe ploeg eruit, het is er in elk geval één met heel veel ambitie.

Nick: ,,Ik ben bij De Jonge Renner, zeg maar de Van Hemert Groep, waar ik het heel goed naar mijn zin had, vertrokken om de volgende stap in mijn ontwikkeling te zetten. Bij Line Lloyd ligt de lat hoog en zitten heel wat beloftevolle renners, zoals Dennis Kreder, Lars Jun en Marco Brus, die al een paar jaar ervaring hebben bij de beloften. We gaan mooie koersen rijden, ook in het buitenland, dat is voor jonge renners zoals wij natuurlijk geweldig om ervaring op te doen.”

Weet je al ongeveer wat jij gaat rijden?

Nick: ,,Ja, we hebben al een planning gemaakt. Ik wil beginnen met de Beverbeek Classic in België, daarna de Ster van Zwolle en de Dorpenomloop. En als ik verder in het seizoen kijk, wil ik onder meer pieken in Olympia’s Tour, de Ronde van Luik en de Ronde van Normandië.”

Kun je het nog allemaal combineren met je studie?

Nick: ,,Het lukt wel, ik zit op het Cios, maar heb genoeg tijd om te trainen en straks wedstrijden te rijden.”

Wanneer vertrek je naar Calpe en hoe lang blijf je?

Nick: ,,Vrijdag vertrekken we, de 29e december komen we weer terug.”

Succes en de groeten aan Johnny.

Nick: ,,Zullen we doen.”

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Jonge talenten, Nick Nieuwdorp

Plaats een reactie