Let een beetje op de meiden

door René Schrier

Het Rabo Lady Force

Omdat ik via de PZC bezig ben met de Zeeuwse fietssite leek het ons wel leuk om het Zeeuwse dameswielrennen wat extra in de kijker te zetten. Zo staat nu elke week een aflevering van het weekboek van het Rabo Lady Force op die site. En om die Zeeuwse rensters een beetje op weg te helpen heb ik de eerste afleveringen van dat weekboek geschreven. Dat betekende dat ik me een beetje ging verdiepen in het dameswielrennen in het algemeen en in de Zeeuwse vrouwelijke coureurs in het bijzonder. Zo was ik na een training op een zondag thuis bij hun ploegleider Fonny Kint en afgelopen vrijdagavond op de ploegenpresentatie van de Zeeuwse wielervereniging Theo Middelkamp in Kruiningen. Want immers het Rabo Lady Force is onderdeel van Theo Middelkamp.

Die interesse voor wielrennen door dames, om het eens een keer netjes uit te drukken, levert je dan weer wel smalende reacties op. Ja, ja achter de vrouwen aan, hoorde ik vrijdag nog. En dat is ook meteen waar het vrouwenwielrennen mee te kampen heeft. Ze worden niet voor vol aangezien. Ze moeten vroeg starten, het is voor hen altijd net wat minder goed geregeld, alsof de dameskoersen vooral bedoeld zijn als tijdvulling. Maar ze rijden hun eigen zware koersen en hebben hun eigen zware competities. Zo ploeterden de Zeeuwse dames dit weekeinde door de Waalse sneeuw in de buurt van Malmedy.

Tien centimeter sneeuw op de auto van het Rabo Lady Force.

Zou Ireen Wüst dat nou ook meegemaakt hebben in haar schaatsloopbaan?Dat haar wedstrijden vooral gezien werden als afwachtingsraces.  Het afgelopen weekeinde stond wel iedereen te kwijlen omdat ‘wij’ weer een gouden medaille hebben. Volgens ‘mij’ was ‘zij’ degene die de inspanning geleverd heeft en lag ik  in mijn nest er naar te kijken.

Ik heb de indruk dat het tij voor het vrouwenwielrennen wat aan het keren is, dankzij natuurlijk Leontien van Moortsel  en nu ook Marianne Vos. Ik spoor de (Zeeuwse) vrouwen op de racefiets aan die uitdaging op te pakken. Zaterdag zien we een aantal meiden van het Rabo Lady Force aan de slag in de Omloop Het Nieuwsblad. Als je daar toch bent, ga eens kijken en moedig de vrouwen aan. Niet om hun lieve gezichtjes, maar om hun prestaties. Ook als ze niet op het podium staan.

Al doende met het dameswielrennen kwam ik ook collega Marijn de Vries van Holland Sport tegen. Ze fietst bij het team van Leontien.nl en schrijft daar heel aardige stukjes over op haar blog. Ze is ook op Twitter te vinden op @marijnfietst Marijn op haar beurt volgt weer Fumy Beppu, maar die twittert in het Japans. Hoe ze dat dan weer doet?

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Dameswielrennen

Plaats een reactie