Column Johnny 1. Begrafenis

 Zo, dat was me nog een heftig dagje voor de start. We zouden met de jongens van de ploeg naar de begrafenis van de vader van Lieuwe Westra gaan in Friesland. Voor hem was het heel zwaar om je vader weg te moeten brengen en daarna te vertrekken naar de Vuelta. Wij wilden hem zo veel mogelijk steunen, maar de ploegleiding vond het niet goed. Ik was er eerlijk gezegd behoorlijk kwaad over. Het verstoorde de voorbereiding absoluut niet, vond ik. Maar goed, het is uitgesproken, Hilaire, de ploegleider, heeft het netjes tegen Lieuwe verteld.

Ik ben er klaar voor, de Ronde van Spanje mag van mij van start gaan. Voor de proloog sta ik niet te trappelen, dat vind ik een verschrikkelijke dag. Ik kijk al uit naar zondag, dat we gewoon kunnen gaan koersen.

Ik voel me superfit en heb nog een hele week goed kunnen trainen. Zondag vier uurtjes, maandag dik twee achter de brommer, dinsdag zes uur, woensdag en donderdag twee uur. De testen die we deze week moesten doen waren goed. Dat hoort nu eenmaal bij de start van een grote ronde hè. We hebben met alle ploegen bloedcontroles van de UCI gehad. Ik hoef me daar nooit zorgen over te maken. Dit jaar heb ik er al tien gehad, ook twee buiten competitie zoals dat heet. Ik heb altijd dezelfde waardes.

De proloog van ruim vier kilometer op het circuit van Assen lijkt me wel speciaal. Ik ga volle bak, maar het maakt me niet uit waar ik eindig, of het nou tachtigste is of honderdste. Voor mij is het vooral belangrijk dat ik een keer voor een ritzege kan gaan, niet voor het klassement.

Met Vacansoleil zitten we vanaf woensdag in een fantastisch bungalowpark net buiten Assen. Vijf man in een huisje. Wie er straks bij mij op de kamer komt als we in de hotels gaan, maakt me niets uit. Ik sliep in Frankrijk vorige week met Matteo Carrara, die Italiaans spreekt, maar wie het in de Vuelta wordt, heb ik nog niet gehoord.

Vanaf nu moeten we alleen nog maar aan fietsen denken, de rest wordt voor ons geregeld. En ik heb er superveel zin in, vooral in de rit die we dinsdag door Limburg rijden. Twee keer de Cauberg op, naar Luik en daarna vliegen we naar Spanje. Het avontuur tegemoet.

 Johnny

 

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Actueel, Columns Johnny in vuelta

Plaats een reactie